Wachten op Vasarely

De Voorzitter had natuurlijk al eerder een blog verwacht over Vasarely. Uiteraard behoorde het tot mijn eerste ideeën, maar het hoe kun je deze diepgewortelde interesse nu goed onder woorden brengen? Mijn enthousiasme voor de werken van deze Frans-Hongaarse op-art kunstenaar beklijft al jaren en zal waarschijnlijk niet meer uit mijn venen gaan. Ik verwijs naar mijn stuk ‘Duizelingwekkende kunst’ waarin ik al heb gepoogd de betekenis van Vasarely voor mij aan het (digitale) papier toe te vertrouwen.

In plaats van terugkijken, ben ik benieuwd hoe ik in de toekomst weer fysieker dichter bij de werken van Vasarely kan komen, net als in de zomer van 2003 in het Arnhemse.

Hexa5, bron: http://www.rogallery.com

Het Vasarely-walhalla voor mij zou in Aix-en-Provence moeten liggen, waar de Fondation Vasarely ligt. Wellicht dat de beschermheer hier in de buurt is geweest? Ik begrijp echter dat dit museum, in 1976 geopend door de toenmalige Franse president Georges Pompidou, enigszins in verval is geraakt o.a. door waterlekkages. Even verder gesurfd kwam ik een stuk dichterbij de expositie “Parijs – Kleur en beweging: Abstracte kunst uit de Verzameling Wurth” tegen. Deze tentoonstelling in Den Bosch behandelt de abstracte kunst in Parijs in de jaren 50 van de vorige eeuw. Direct erheen dacht ik, maar helaas, net te laat, want de laatste dag was 21 september.

Wie kijkt er met me mee om weer in oog in oog te kunnen staan met een Vasarely? Gelukkig heb ik m’n eigen Bleu Nuage nog……..

2 gedachtes over “Wachten op Vasarely

  1. De beschermheer zou de beschermheer niet zijn als hij niet in Aix-en-Provence geweest was. Ik geloof dat mijn laatste bezoek dateert van 2005 of 2006… en van Vasarely wist ik natuurlijk niks.

Geef een reactie

