Uw Zomergastenlijstje?

Jim James (My Morning Jacket)Goed, het is weer tijd voor Zomergasten, het jaarlijks terugkerende feuilleton van de VPRO.
Je kunt je afvragen, waar heb ik in deze tijden van You Tube en illegale kopieën, Zomergasten nog voor nodig, ik maak mijn eigen compilatie wel. Aan de andere kant is het ook wel fijn dat iemand het voor je doet, nietwaar?

In ieder geval loopt iedereen wel rond met een standaardlijstje van tv-momenten die hij/zij graag nog ‘ns zou zien. Hetzij vanwege weemoed/nostalgie of omdat het gewoon onvergetelijke momenten zijn.

Om het maar kwijt te zijn, geef ik u hier het lijstje van de voorzitter, (in willekeurige volgorde:

– fragment uit Helvetica – documentaire van Gary Hustwit uit 2007 over het gelijknamige lettertype; het font wordt hier als een wereldster geprezen;

– dubbelspelfinale Wimbledon, 1992 (fantastisch spel van McEnroe/Stich vs. Grabb/Reneberg 5-7 7-6 3-6 7-7 19-17, in finale verspreid over twee dagen);

– willekeurig fragment van La Linea (hier al eerder besproken);

– fragment uit Running Fence – documentaire over een gigantisch project van Christo uit 1978, onnavolgbaar vastgelegd door de gebroeders Maysles;

My Morning Jacket – een portret van de onvolprezen band My Morning Jacket door VPRO’s Lola da Musica (2000), jammer dat dit programma van de buis is;

– fragment uit Crumb (Terry Zwigoff, 1994) – over de cartoonist R.Crumb en zijn twee broers, bizar tot de derde macht, zeker als je bedenkt dat Davind Lynch de producent was;

– de eindscène uit Mephisto – hiervoor moet u de rest van de film ook hebben gezien maar an sich geeft de eindscène al een goede indruk van deze, nu nog, actuele film (István Szabó, 1981);

– fragment Lisdoonvarna, Lourdes of Love – ontroerende Nederlandse documentaire over een matchmaking festival in West-Ierland, Hans Heijnen (1999);

– en … eigenlijk ook nog de beruchte scène (nee, niet ‘Heeere’s Johnny!’) uit The Shining (Stanley Kubrick, 1980) waar hoofdpersoon Jack (Jack Nicholson) al dagen zit te typen aan zijn zogenaamde roman. In een onbewaakt moment kijkt zijn vrouw naar de honderden vellen die hij geproduceerd heeft en ziet tot haar schrik dat er alleen maar ‘All work and no play makes Jack a dull boy’ te lezen staat! Zij draait (ook) door.

Dat was het, wij zijn benieuwd naar uw lijstjes! De voorzitter gaat naar het strand …

(Afbeelding: VPRO)

4 gedachtes over “Uw Zomergastenlijstje?

  1. mooi lijstje voorzitter, ik ken er het nodige niet van, moet je maar eens over bijpraten. ik zal eens prakkezeren over de mijne….die dubbelspelfinale heb ik helaas gemist, als ik me het goed herinner

  2. Ik wilde graag de dialoog in het wegrestaurant tussen Robert de Niro en Al Pacino in Heat nog ‘ns zien. Werd direct op mijn wenken bediend doordat de film deze week op tv was… Trouwens, secretaris, watdacht je van een lijstje van de tien mooiste sport-tv-momenten?

Geef een reactie

