Onlangs lazen wij van NUt een interview met een grafisch ontwerper die zich, in zijn jonge jaren, op filmaffiches had toegelegd. Door zijn docenten werd dit (eind jaren vijftig) als not done beschouwd. Niet autonoom genoeg!
De tijden zijn veranderd, tegenwoordig wordt jaarlijks (sinds 2001) de Cinema.nl Afficheprijs uitgereikt voor het beste Nederlandse filmaffiche. De voorzitter was het eens met de keuze van dit jaar, Angst.
Wat maakt dan een goed filmaffiche* volgens NUt?
Een smaakvol filmaffiche maakt de ‘anticipatie’ voor een film groter. Het maakt nieuwsgierig, het doet je de kleine lettertjes onderaan lezen om uit te vinden wie de ontwerper is …
Ja, een goed affiche werpt een haakje uit bij de beschouwer waardoor deze denkt: ‘daar moet ik heen’ of ‘die onthoud ik’.
Dit laatste overkomt de voorzitter vaak en deze week weer. Het affiche hiernaast (Moon), over een astronaut die al drie jaar op de maan zit, doet hem hopen dat de film recht doet aan het affiche. Een ontwerp van zeldzame eenvoud.
* De voorzitter vindt ‘filmaffiche’ een mooiere benaming dan ‘filmposter’. Die kwalificatie doet hem al gauw denken aan de troosteloze postershops, te vinden in de grote stadscentra, met enkel de laatste blockbuster in voorraad.
(Afbeelding: daftvice.wordpress.com)
Schitterend affiche inderdaad.
om maar te zwijgen van de posters in de expo-winkels…
K. spreekt met verstand van zaken met eenvoud als de ware meester.
Inderdaad, die Expozaken bedoelde ik.