Interviewen (NUtcolumns #3)

Er zijn behalve voetbal maar weinig zaken waarover zoveel mensen een mening hebben als over de interviewer die jaarlijks zomergasten presenteert. Die persoon doet het namelijk altijd verkeerd, wat dermate veel wijdverbreid gezeur oplevert dat je je afvraagt wat de eer van dat vakantiebaantje nou eigenlijk precies inhoudt. Is interviewen dan zo moeilijk? Dat is niet te hopen, want er blijken nogal wat functies te zijn waarbij interviewen een wezenlijk deel vormt van de werkzaamheden. Een snelle blik op carrièretijger.nl leert ons dat bijvoorbeeld de beleggingsadviseur, beleidsmedewerker, bedrijfsleider/vestigingsmanager, communicatiemanager, intercedent, journalist, marktonderzoeker, p&o adviseur, redacteur en de uitvaartondernemer met regelmaat interviews afnemen.

Hoewel ik mijzelf graag als een creatief denkend persoon mag bestempelen, zou ik op zowel de eerste als de laatste beroepsgroep zo één, twee, drie niet gekomen zijn. Niets ten nadele van mijn persoonlijke financiële adviseur, maar mijn ervaring met gesprekken met beleggingsadviseurs is dat ik als klant de vragen stel en de tegenpartij grossiert in vage antwoorden. Ik begrijp nu pas dat het andersom zou moeten zijn. Ziet u de vragen van uw interviewende beleggingsadviseur trouwens al voor u? ‘Bij de polis die ik u aanbied betaalt u de eerste vijfentwintig jaar alleen maar kosten, daarna krijgt u misschien rendement, wat vindt u daarvan?’

De uitvaartondernemer zou ik al helemaal niet bedacht hebben. Die beroepsgroep heb ik reeds lang geleden uit mijn hersenen verdrongen in de hoop dat er daardoor niemand meer dood gaat. Ik ben namelijk nogal een huilebalk, eerlijk gezegd op het genante af. Zelfs bij de uitvaart van een volslagen onbekende kat, hond of desnoods cavia sta ik te grienen alsof ik mijn eigen kinderen ten grave draag, de god waarin ik niet geloof verhoede dat dat laatste mij overigens nog eens moet overkomen, daar niet van. Anderzijds, belangrijk is het natuurlijk wel. Een goed interviewende uitvaartondernemer – wat trouwens een naar woord is, de een zijn brood is de ander zijn dood, maar om dat nou zó te benadrukken! – voorkomt uitglijders die overigens wel een vrolijk licht op de droevige zaak kunnen werpen.

Het zal duidelijk zijn dat het met mijn hyperemotionele inslag geen goed idee is als ik zelf uitvaartondernemer word. Mijn beleggingsresultaten van de afgelopen tien jaar moedigen een keuze voor een carrière als beleggingsadviseur ook niet echt aan. Toch mag ik graag interviewen. Niet in de laatste plaats komt dit door de transformatie die veel geïnterviewden ondergaan op het moment dat de interviewer ten tonele verschijnt. Ineens verandert de gesprekspartner van een zielig hoopje ellende zonder gevoel van eigenwaarde in een persoon met een mening die ertoe doet. Het leuke daarbij is dat het helemaal niet van belang blijkt te zijn of het gaat om een interview voor een vooraanstaand, internationaal medium zoals bijvoorbeeld het NUtblog, een dertien-in-een-dozijn relatiemagazine of het plaatselijke sufferdje. De gedachte eindelijk eens belangrijk genoeg te zijn om door een heuse journalist of zoiets ondervraagd te worden, maakt onvermoede trots in de gesprekspartner los. Niet zelden worden er in de antwoorden verrassend grote omwegen gemaakt om vervolgens te verzanden in een prachtig cliché.

Doch, het omgekeerde komt ook voor. Zeker wanneer de interviewer een microfoon en een camera meeneemt, willen de mensen nog weleens dichtslaan. Dan schieten opeens de oogjes van links naar rechts, op zoek naar de nooduitgang en zie je de gesprekspartner hopen op een bomaanslag vlak in de buurt. Op die momenten is het extra leuk de microfoon gewoon voor de mond van de ondervraagde te houden en hem of haar enkel vriendelijk toe te knikken. Zeer zeldzaam zijn de mensen die dan nog weten te zwijgen. Meestal komt er iets heel onzinnigs uit, heerlijk.

Een gedachte over “Interviewen (NUtcolumns #3)

Geef een reactie

