Toneelgroep Oostpool – Wachten op Godot (++++)

Wachten op Godot is het meest gespeelde moderne toneelstuk ter wereld. Voorwaar geen sinecure om je als regisseur na zovele voorgangers op te storten. Erik Whien durfde het dit najaar aan met een selectie relatief jonge talenten uit toneelgroep Oostpool. De Voorzitter en de secretaris zouden op 12 december jongstleden naar Oostpools thuishaven Arnhem tuigen, maar een eerdere voorstelling in Den Bosch was afgelast wegens ziekte en was verplaatst naar deze datum. Het was uiteraard geen straf om de Verkadefabriek weer eens met een bezoek te vereren. Het culturele centrum is een heuse aanwinst voor de Brabantse hoofdstad.

Na een uitstekend diner waar onder het genot van een soepel wijntje en een botermalse dorade bijgepraat werd over liefde, leven en kunst, waren de geesten verfrist om dit pittige theaterstuk te lijf te gaan. Want, Wachten op Godot staat nu niet direct bekend als een licht rauwkostje. Menigeen heeft zijn tanden al gebroken op de betekenis, mogelijke diepgang en interpretatie van dit in 1948 door Samuel Beckett geschreven stuk. Heeft het een christelijke focus, is het existentialistisch wellicht, of  ‘gewoon’ absurdistisch, dat wachten op ene Godot die toch nooit zal komen? Nog even kort voor diegenen die het verhaal -voor toneelliefhebbers een beschamende omissie-  niet kennen: twee mannen staan bij een kale boom te wachten op iemand die Godot heet en misschien gaat komen. Om de tijd te doden en de stilte op afstand te houden, eten ze wat, wisselen ze van hoed of schoen en praten ze over eenzaamheid, vriendschap, angst. Twee andere mannen delen het wachten een tijd. Wat de vier vooral overbrengen, is dat het moeilijk is elkaar echt te doorgronden.

U bergrijpt het al: de invulling van zowel regisseur als acteurs is van groot belang voor de kwaliteit van het geleverde. De hoofdrolspelers slagen hier uitstekend in. Stefan Rokebrand (Vladimir) voorziet het verhaal van een continue krachtdadigheid en representeert de zoekende mens die zweeft tussen standvastigheid en twijfel. Ali Ben Horsting weet als de slavendrijver Pozzo moeiteloos verschillende emoties op te roepen: humor, walging, maar ook medelijden. De spelers weten dit gedurende tweeeneenhalf uur vol te houden, op zichzelf al een knappe prestatie met zo weinig acteurs en zoveel tekst. De tweede ontmoeting van Vladimir en Estragon (de wachtenden) met Pozzo en Lucky had wellicht wat korter gekund, maar misschien hadden de Voorzitter en de secretaris wel last van een after-pauze dipje. De secretaris acht het stuk trouwens minder geschikt voor een pauze: zonder heb je meer kans dat je als toeschouwer onderdeel gaat worden van het wachten van de acteurs.

scenefoto_wachten_op_godot_01_fotografie_sanne_peper

Veel tijd om samen te delibereren over de betekenis hadden de twee NUt-afgevaardigden niet: zij moesten hun laatste trein nog halen. Voor de secretaris was de kous er echter niet mee af: gaat het stuk over een verlosser? Hij denkt toch meer aan zingeving in het algemeen: de zoektocht naar geluk, waardevolle ervaringen, verbondenheid en daarmee werkelijk ‘existeren’. Dit verlangen duurt een hele tijd, een heel leven lang, een mens is nooit klaar. En attendant Godot (de Ier Beckett schreef het in het Frans; hij woonde het tweede deel van zijn leven voornamelijk in Frankrijk) gaat ontegenzeggelijk ook over tijd en de beleving daarvan.

Ondanks deze soms sombere en stroeve overpeinzingen bezorgt gezelschap Oostpool de toneelfanaten een uiterst interessant avondvullend programma. Men bewijst eens te meer dat men er niet voor terugschrikt de ‘grote’ theaterstukken op eigen wijze neer te zetten. NUts oordeel over de kwaliteit is minder aarzelend dan over de betekenis van het opgevoerde: ++++.

(Afbeeldingen: Sanne Peper – oostpool.nl)

Update: 17 januari 2017

Advertenties

Een gedachte over “Toneelgroep Oostpool – Wachten op Godot (++++)

  1. De voorzitter is ook ter ore gekomen dat Wachten op Godot lang niet in Nederland opgevoerd mocht worden vanwege de stringente richtlijnen die Beckett stelde. Deze zijn in een bepaalde opvoering te licht opgevat en hadden de derhalve deze ‘ban’ als gevolg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s