Recensie A Single Man (+++1/2)

De Voorzitter van NUt was zo aardig om zijn riante appartement open te stellen voor het kroost van de Beschermheer, zodat deze mevrouw de Beschermheer eens uit kon nodigen om een filmpje te pakken en aansluitend de magen te vullen in een eetgelegenheid. Kwestie van het combineren van het aangename met het aangename. Meneer en mevrouw de Voorzitter luisterden geduldig naar de uitleg over het hoe en waarom van het verwisselen van luiers, waarna wij met een gerust hart richting Springhaver wandelden voor A Single Man, een film die door kenners als de Voorzitter getipt wordt voor een Oscar of wat.

En verhip, dat zou nog wel ‘ns kunnen. Het is een bijzondere film over een homoseksuele universitaire docent schuine streep professor die in 1962 op 52-jarige leeftijd verdraaid moeilijk heeft met het verlies van zijn ietwat jongere partner. Zelfmoord ligt op de loer, maar zijn vriendin Charley en een student die lijkt te worstelen met zijn seksuele gevoelens houden hem op de been. Voorlopig.

Zeer indringend gefilmd, soms wat traag. Prachtige soundtrack, indrukwekkend acteerwerk. Knap ook om een script van bijna twee uur te schrijven over niet meer dan drie personages en één dag. En tot slot: met homoseksualiteit in Amerikaanse jaren zestig het juiste controversiële thema, zie Brokeback Mountain. Ziedaar alle ingrediënten om een Oscar te winnen. Wij geven, misschien aan de zuinige kant, +++1/2 ster. En ziehier de trailer:

Voor wie zich interesseert voor de eetgelegenheid achteraf: daarover binnenkort meer!

2 gedachtes over “Recensie A Single Man (+++1/2)

1. Inmiddels zag de voorzitter ‘An Education’, goed beoordeeld door de Oscarjury. De film is geschreven door Nick Hornby en dit is een verhaal met een boodschap. Niet belerend, wel beklijvend. Een aanwinst in het huidige filmlandschap.