Thomas, Percy en hun verschrikkelijke vriendjes

U weet hoe dat gaat: je doet je zoontje een pedagogisch verantwoord ogende spoorbaan cadeau voor Sinterklaas en het arme schaapje staat trillend van ongeloof en ontroering met de doos in zijn hand. Je denkt dat hij er een paar dagen mee speelt en dan de boel gemold en incompleet in een hoek smijt om er nooit meer naar te kijken – en inderdaad, aldus geschiedde. Maar ergens doen die speelgoedlui hun marketingwerk meer dan goed, zodat onze van speelgoed uitpuilende inboedel op een minder waakzaam moment in de afgelopen weken uitgebreid is met een DVD van Thomas en Percy, die verdacht veel lijken op de twee treintjes die uit de doos van mijn zoontje tevoorschijn kwamen.

Ik heb nu een paar afleveringen bekeken met mijn zoontje en hij vindt het leuk, maar mij komen die brave rottreintjes me de neus nu al uit. Het gaat om verhaaltjes over een stuk of acht treintjes met onbegrijpelijke namen, die afhankelijk van hun gemoedstoestand voorzien zijn van een vrolijk danwel intens treurig kijkend gezichtje en die rondrijden op het raadselachtige eiland Sodor. Uiteraard volgen alle verhalen ongeveer dezelfde verhaallijn. De treintjes vertrekken ’s morgens barstend van ambitie uit de loods en doen overijverig hun werk, maar één treintje wil te veel en krijgt het deksel op de neus. Gelukkig wordt de boel net op tijd opgelost, waarna ’s avonds een volgevreten heerschap, door verteller Erik de Zwart “de dikke controleur” genoemd, vertellen dat het allemaal zo erg niet was en dat hij trots is op alle treintjes. Vervolgens start er dan een hemeltergend liedje met bedenkelijke strofen als “Iedereen houdt unaniem van Thomas en zijn team.”

Thomas en zijn vriendjes hebben een werkelijk misselijk makende bewijs- en prestatiedrang. Hun leven bestaat uit één allesoverheersende missie: nuttig zijn. Het mag hier dan NUtblog heten, als dit de standaard moet zijn van dit soort pedagogisch verantwoord bedoelde kinder-DVD’s dan vindt de Beschermheer van NUt het niet gek dat onze kinderen massaal faalangstverschijnselen vertonen. Gelukkig is mijn zoontje te jong om het allemaal te begrijpen en vindt hij het, zoals gezegd, allemaal schitterend. Zodra dat wel het geval is, gaat de DVD de prullenbak in, als ik mevrouw De Beschermheer tegen die tijd aan mijn zijde heb gekregen tenminste. Zij vind dat ik niet zo moet zeiken, en ze heeft een punt natuurlijk.

Foto: percyengine.com

Een gedachte over “Thomas, Percy en hun verschrikkelijke vriendjes

Geef een reactie

