Recensie What would Google Do? (++++1/2)

De Beschermheer van NUt staat in al zijn onbescheidenheid niet alleen te boek als een groot rode kool-kok, maar ook als een nieuwe media kenner. Om zijn vakkennis een beetje bij te houden verdiepte hij zich in het boek What would Google Do van Jeff Jarvis.

Wij danken de onvoorzienigheid die er voor zorgde dat wij dit boek ogenschijnlijk per toeval in handen kregen. Het is werkelijk een feest om het te lezen.  Auteur Jeff jarvis is de blogger achter buzzmachine.com, een redelijk bekend en vooraanstaand blog over nieuwe media. Hij schetst in zeer prettig leesbaar Engels om te beginnen hoe hij ontdekte wat de kracht is van bloggen nadat hij ternauwernood het inferno van 11 september 2009 in New York overleefd had. En vervolgens hoe hij het met zijn blog tot zijn eigen verbazing voor elkaar kreeg dat Dell zijn complete customer service strategie omgooide.

Leuke verhalen, maar niet de kern van het boek. Die draait om de manier waarop het huidige internet in een razend tempo onze economie – en dus onze wereld – verandert. Google is het snelst groeiende bedrijf ter wereld. Kennelijk, zo redeneert Jarvis, doen ze daar dus iets heel goed. Dat gegeven, redeneert Jarvis verder, maakt dat het gerechtvaardigd is om bij elk probleem dat een mens tegenkomt de vraag te stellen: what would Google do?

Het antwoord is onthutsend simpel: stel alle informatie beschikbaar aan iedereen. Jarvis toont aan dat Google een nieuwe manier van denken en werken geïntroduceerd heeft die kansen biedt aan iedereen. Het is alleen een kwestie van oude handelswijzen los te laten, die vooral gericht zijn op het beschermen van informatie. Op termijn totaal zinloos en achterhaald.

Jarvis timmert zijn betoog stevig dicht door in het tweede deel van zijn boek in te gaan op een aantal grote branches en hoe ze volgens hem Googlier en dus succesvoller zouden kunnen zijn.

Al met al opent het boek de ogen van de lezer, zelfs als die als nieuwe media kenner te boek staat. Jeff Jarvis ontpopt zich gaandeweg ook nog eens tot een man met een aangename humor en goede oneliners als openness is the best PR. Wat wil je nog meer? Nou, iets meer kritische noten richting het heilig verklaarde Google had wel gemogen. Het kost Jarvis een halve NUt-ster, zodat hij net naast de hoofdprijs van vijf sterren grijpt: ++++1/2.