Ze zijn gek geworden bij NS: spitstarieven

Een opmerkelijke proefballon van de Nederlandse Spoorwegen: de treinen zitten in de spits erg vol, dus misschien is een spitstarief een goed idee. Zelden zo’n slecht doordacht plan gezien. De overheid wil de mensen de auto uit hebben, de NS wil de mensen de trein uit hebben. Het wordt nog druk in de Interliner (bestaat die nog?)!

De NS redeneert als volgt: veel mensen in de spits betekent dat er extra treinen aangeschaft moeten worden die buiten de spits stil staan. Kortom, een meer gelijkmatige vervoersstroom is goedkoper. Dat zal best. Alsof de gemiddelde werknemer de keuze heeft qua werktijden. De meeste mensen wordt toch echt verzocht min of meer tussen 9 en 5 op te draven! En dat is maar goed ook, want dan hou je nog net wat tijd over voor jezelf voordat de biologische klok je weer het bed in loodst (tenzij je kinderen hebt, dan heb je ook geen tijd meer voor jezelf).

Je moet toch wel een enorme monopolist zijn om zo te redeneren. NS heeft niet begrepen dat het hoort te staan te juichen om zo veel klanten in de spitsuren. Maar nee hoor, onze spoorwegen minachten hun klanten tot op het bot. Dat kan alleen als je klanten geen echt alternatief hebben.

Het meest treurige is dat dit spitstarief al bestaat: voor 9 uur is de OV-kortingskaart niet geldig: +40%! Ons zou het dan ook niet verbazen als de NS gewoon voor ogen heeft om de kortingskaart reiziger tussen 4 en 7 ook het volle pond te laten betalen. Treurig. Laat ze eerst maar eens een beetje op tijd rijden. De afgelopen maand was de helft van mijn treinen – ongelogen – een half uur te laat.

Advertenties

2 gedachtes over “Ze zijn gek geworden bij NS: spitstarieven

  1. Dit is geen proefballon van de NS, maar van ambtenaren die op zoek zijn naar 28 miljard bezuinigingen. Als je als overheid minder wilt investeren in rails (en asfalt) moet je de drukte in de spits verminderen. Dat heet marktwerking. Die drukte veroorzaken we met zijn allen. Allemaal gingen we steeds verder van ons werk wonen omdat we makkelijker dan vroeger konden reizen met auto’s, treinen, metro’s. En nu is de capaciteit op. Ik ben blij dat ik dicht bij een Intercitystation ben gaan wonen en van 11 tot 19 uur kan werken. Mijn collega werkt van 7 tot 15 uur. Ik reis na de spitsuren, zij reist vóór de spitsuren. Als 10% van de werknemers zoiets regelt hebben we geen files en geen overvolle treinen meer. Maar je zult er zelf ook wat voor moeten doen, zoals: verhuizen. En je iets minder ergeren aan een beetje vertraging in de trein of in de auto helpt ook al heel veel.

    1. Dat heb je goed geregeld! Anderzijds… wat marktwerking betreft: in een volwassen markt zijn aanbieders genoodzaakt hun klanten zoveel mogelijk te behagen. Je klanten op prijsmechanismen zo sturen als de ambtenaren voorstellen (en NS ziet er dus kennelijk wel wat in) kan alleen in een monopolistische omgeving. De markt waarover we spreken is dus wat mij betreft een schijnmarkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s