Review Yes een Crisis! Marc Lammers (+++1/2)

Het leven hangt aan elkaar van toevalligheden en een recente toevalligheid zorgde ervoor dat de Beschermheer onlangs het boek Yes een crisis, van Marc Lammers in zijn bezit kreeg. Bij voorbaat interessant, want Marc Lammers kennen we natuurlijk als de succescoach die de hockeymeiden naar Olympisch Goud leidde, daarbij gebruik makend van een flinke dosis mental coaching en innovaties. Kortom, een man waar we wat van kunnen leren.

En aldus geschiedt tijdens het lezen van het boek. Enkele voorbeelden: Lammers leert ons dat het focussen op een einddoel minder handig is dan het focussen op het proces ernaar toe. Dan komt het einddoel namelijk vanzelf in zicht. We leren dat crisistijden ideaal zijn om innovaties door te voeren. En dat we een winnend team ‘ever moeten changen’. Wie meer wil leren, moet zelf aan het lezen slaan, we geven hier natuurlijk niet álles weg.

Juist tijdens een crisis maak je het verschil, zo is de mening van Marc Lammers. Daarbij geeft hij een vrij brede interpretatie aan het begrip crisis. Lammers en co-auteur Ton Hendrickx trekken voortdurend een parallel met het bedrijfsleven. Op den duur wordt dat wat vermoeiend, net als de vele herhalingen in het boek. Wie consequent elke onevenpagina overslaat, heeft aan het einde van de rit weinig gemist.

Dat mag klinken als pittige kritiek, er is ook veel goeds aan het boek. Marc Lammers doet de dingen nooit half en dat vertaalt zich in dit geval in een kleine, maar goede aanvullende website met daarop relevante filmpjes die in het boek vermeld staan. Een gouden medaille is het boek bij lange na niet waard, maar de combinatie met website en videobeelden redt de meubelen en zorgt voor drieëneenhalve NUtsterren: +++1/2

Marc Lammers, zoveel maakt het boek wel duidelijk, is terecht een man die respect verdient. Voor zijn doorzettingsvermogen, visie, reflecterende vermogen, durf én resultaten. Zorg alleen wel dat je internet bij de hand hebt als je zijn boek leest.