NUsport is een rommeltje

Gefeliciteerd:  u leeft tijdens een heuse mediarevolutie. Bijzonderder dan u wellicht denkt, want er waren er in het bestaan van de mensheid, voor zover wij weten, pas drie. Een revolutie zorgt voor verandering, anders is het geen echte revolutie. Eén van de veranderingen van de huidige mediarevolutie, waarin media voor het eerst voor iedereen beschikbaar zijn, is de verandering van Sportweek in NUsport. Bij Sportweek, of misschien wel uitgever Sanoma, realiseerde men zich net op tijd dat het on line platform van het wekelijkse magazine veel te zwak is om op termijn Sportweek te laten overleven. NU.nl heeft wél een sterke internetpositie, maar eigenaar Ilse Media heeft dan weer geen sterke off line sportproducten. En zo was de link snel gelegd: de twee moesten samen.

Het resultaat heet NUsport en het papieren onderdeel van de multimediale mix, die ook een mobiele site, een app en nusport.nl omvat, flapperde gisteren voor het eerst bij de Beschermheer door de brievenbus. Het is vakantie, dus wij hadden alle tijd om dit nieuwe blad eens grondig door te nemen.

Welnu(sport), het is een rommeltje geworden. Het lijkt wel of een stuk of vijf vormgevers onafhankelijk van elkaar met eenzelfde basisinstructie en de aanmoediging ‘maak er wat van’ aan het werk gegaan zijn. Het gevolg is een onnavolgbare soep van kolombreedten en lettertypen. Vooral de pagina’s met korte nieuwtjes zijn visueel een puinhoop. Dat er advertentiepagina’s tegenover staan helpt ook niet echt.

De inhoud is er daarbij niet echt op vooruit gegaan. Je vraagt je af wat Hans Klok in een sportblad doet terwijl hij met een spuitbus haarlak zijn kuif op staat te poetsen (foto). Ook niet veranderd is de scheve verhouding tussen voetbal en andere sporten. De ongelukkig gekozen 50-50 is gehandhaafd, jammer. Bovendien staan er een paar foto’s in van vrouwen waar voetballers zich kennelijk mee inlaten die duidelijk geselecteerd zijn op hun mate van ranzigheid. Met mooie vrouwen is niets mis, maar deze prostituées voegen werkelijk weinig toe, ze getuigen eerder van een bepaalde smakeloosheid, bij zowel de voetballers als de redactie. Wel goed: een mooi artikel met Pedro Horillo, en afgestudeerd filosoof en ex-wielrenner, die terugkijkt op zijn val in een heel heel heel diep Italiaans ravijn.

Kortom, NUsport lijkt hard op weg om zijn eigen off line magazine versneld de nek om te draaien. Een beetje gechargeerd: dit soort bagger maakt de aanschaf van een iPad wel heel aantrekkelijk. De app oogt in ieder geval een stuk beter. Wij smijten een cliché de wereld in – alle begin is moeilijk – en hopen op beterschap!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s