Momenten van overgave in Another Green World (++++)

Cover Another Green WorldOngewoon voor een boekrecensie maar laat ik beginnen met een kort citaat uit een interview met Brian Eno in The Guardian van eind april:

“Vroeger werden scheepsrompen geteerd omdat het hout teveel flexie had waardoor niet alle planken goed aansloten. Toen de technologie zich verder ontwikkelde kon men de planken beter op elkaar laten aansluiten. Een nadeel was dat de planken nu braken.
Men greep daarom terug naar de oude methode. De beste schepen zijn flexibel en passen zich aan aan de situatie.”

Deze beschouwing komt dus van Brian Eno ofwel Brian Peter George St. John le Baptiste de la Salle Eno.

Ik gebruik deze uitsnede vanwege de analogie met ambient music. Velen van u zullen nu afhaken, laat ik de term ambient music daarom kort toelichten.

Ambient is subtiele instrumentale muziek meest gebruikt als achtergrondmuziek maar ook bedoeld om naar te luisteren. De focus ligt meer op het geluid dan de melodie. Eno: “… het moet net zo goed te negeren zijn als dat je er naar kunt luisteren …”
Maar ambient gaat vooral om overgave (‘surrender’). Vaste stramienen loslaten waardoor er nieuwe inzichten ontstaan. Zoals een oud schip dus.

Een hele inleiding voor een boekbespreking maar door de uitgave ‘Another Green World’ (Continuum Books) heb ik mij verdiept in de muziek van Eno.
De academische uitgever Continuum Books geeft onder andere de 33 Series uit, een oorspronkelijke serie boekjes over invloedrijke muziekalbums van de afgelopen ± 40 jaar. Een ‘ontdekking’, laat ik het zo zeggen.

Brian EnoEn ik ben er dankbaar voor. Inmiddels ligt er een recensie-exemplaar van ‘Another Green World’ op mijn nachtkastje. De bijbehorende cd staat op en in de beschrijvingen en achtergronden van journaliste Geeta Dayal zie ik dat Eno steeds teruggrijpt naar die genoemde overgave. Daarin leent hij in zijn muziek sterk van de Duitse traditie d.m.v. bands als Can, Neu! en Kraftwerk.
Ook in zijn latere werken als producer valt een nummer als 4th of July van U2’s ‘The Unforgettable Fire’ rechtstreeks in de ambient-traditie.

Over ‘Another Green World’ kan ik zeggen dat het een aanrader is. Een groot deel van het album is, inderdaad, instrumentaal. Van de veertien tracks wordt er in vijf gezongen maar dit draagt juist bij aan de harmonie van het album vind ik zelf.
Nummers als Another Green World of The Big Ship steken er wat mij betreft uit.

Tot tien jaar terug las ik graag over achtergronden van artiesten en hun denkwijzen in bladen als Uncut en Q. De 33 Series gaan over meer en het zijn zeker geen ‘must-haves’ voor fans. Het gaat over meer dan muziek. Goed dat er nog met diepgang geschreven wordt in deze tweetrijke tijden!
De kennismaking met de 33 ⅓ Serie is aangenaam en smaakt naar meer. Albums als ‘Unknown Pleasures’, ‘Achtung Baby’, ‘OK Computer’ en ‘Five Leaves Left’, zijn slechts een greep uit het aanbod. Ik verbaas mij er echter over dat er ook een boekje gewijd wordt aan een zekere Canadese ‘zangeres’ …

De boekjes zijn ‘zu haben’ voor slechts € 8,- (!) en ik geef Continuum Books vier dikke plussen voor deze ontdekking en het initiatief voor de serie.

Meer informatie via Continuum Books.

Titel: Brian Eno’s Another Green World door Geeta Dayal.
Uitgave: Continuum Books (London/New York) – 33 ⅓ Series, januari 2010 (ISBN 9780826427861)

Bronnen:
Surrender. It’s Brian Eno.’ Stuart Jeffries (The Guardian (G2), 29 april 2010), ‘Eno en Architectuur.’ Piet Vollaard (ArchiNed, 14 november 2002) en Wikipedia.

(Afbeeldingen: 33third.blogspot.nl en philmology.com)

2 gedachtes over “Momenten van overgave in Another Green World (++++)

Geef een reactie

