Review De Conversation Manager (++++)

Onlangs kwamen wij via Twitter zomaar in het bezit van een nieuw boek over de social media revolutie en de gevolgen daarvan voor marketeers: De Conversation Manager. Auteur is Steven van Belleghem, Club Brugge fan, Walt Disney liefhebber, wijn- en restaurantgenieter en daarnaast ook nog managing partner van het bedrijf Insites Consulting. Geknipt en geplakt van zijn website: “Together with his team, he’s helping companies get a grip on the current consumers through branding, advertising and conversations.”

De Conversation Manager is niet bepaald het eerste boek dat de enorme impact van de ontwikkeling van het internet op de processen in onze samenleving op een kordate manier uiteenzet. Wel hebben wij het nog niet zo goed gefundeerd gezien. Van Belleghem heeft zijn huiswerk meer dan goed gedaan en baseert zich niet alleen op praktijkcases, maar vooral ook op wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast blijft hij echter op een prettige wijze realistisch. Er worden geen gouden bergen beloofd en Van Belleghem erkent dat we collectief aan het begin staan van een leerproces. Bovendien hanteert hij een zeer prettige schrijfstijl.

Belangrijker nog is dat De Conversation Manager eindelijk een boek is dat ook daadwerkelijk zeer concrete suggesties doet aan marketeers en communicatiemanagers om de koe bij de horens te vatten. Dat is hard nodig, want voorlopig is de bedrijfswereld nog in verwarring, wat ook wel een beetje hoort bij een revolutie natuurlijk, anders is het geen echte revolutie. Niet voor niets concludeerde de Social Media Monitor nog maar kort geleden dat grote merken wel braaf hun Hyves pagina aanmaken, maar dat het ze niet lukt om daadwerkelijk interactief aan de slag te gaan. Van Belleghem schetst echter bijzonder kordaat de bottlenecks en komt met de oplossingen. Daarbij blijkt dat hij exact weet hoe bij de meeste bedrijven de vork in de steel zit. Bovendien zet hij een aantal hardnekkige mythes recht. Het maakt de Conversation Manager tot een zeer bruikbaar boek.

Van Belleghem is een rasechte Vlaming, zo lezen we tussen de regels door. Maar Vlaanderen is en vervelend kleine afztmarkt, en dus heeft de auteur geprobeerd om zijn boek ook voor Nederlanders aantrekkelijk te maken. Dat is heel behoorlijk gelukt. Vier NUtsterren dus – en dat is niet mis! ++++