Purple cow – Seth Godin (+++)

Er is in de afgelopen tien jaar een klein leger opgestaan van bij voorkeur Amerikaanse mannen die ons waarschuwen dat het klassieke marketingdenken niet meer werkt. Het moet gezegd worden: stuk voor stuk schrijven zij prettig to the point hun boeken met wetenswaardigheden vol. Hun standpunten lijken nogal eens op elkaar: denk anders en doe eens wat geks. Zoiets.

Vanuit professioneel oogpunt leest de Beschermheer van tijd tot eens zo’n werk. Het hier ooit eerder besproken “What would Google Do?”  van Jeff Jarvis maakte tot nu toe de meeste indruk. Iets wat maar in beperkte mate geldt voor het laatste boekwerk dat wij consumeerden: purple cow van Seth Godin.

Godin is er rotsvast van overtuigd dat het klassieke marketingmodel waarin de omvang van advertising grotendeels het succes van een product bepaalde, niet meer werkt. Elk bedrijf heeft daarom iets opmerkelijks nodig om te overleven dan wel door te groeien. Hij noemt dit de paarse koe, wellicht niet wetend dat paarse koeien dankzij Milka nauwelijks nog opvallen.

Eigenlijk is dit de enige boodschap in het hele boek. En dat vinden wij wat mager. Zeker het leest prettig weg en Godin verlevendigt zijn schrijfwerk met aansprekende voorbeelden. Maar echt schokkend vinden wij het allemaal niet. Purple Cow is geschreven in 2003 gaat dus al wat jaartjes mee. Misschien is dat de reden dat wij er niet van ondersteboven zijn geraakt al vonden we het zeker ook weer geen vervelend boek. Maar een purple cow kunnen we het niet meer noemen. Drie NUt-sterren dus: +++

Advertenties

2 gedachtes over “Purple cow – Seth Godin (+++)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s