De rivier en ik

De laatste weken hebben de rivieren in Nederland het zwaar te verduren door de smeltende sneeuw en de overvloedige regenval. Dit weekend kwam de secretaris bij het opruimen op zolder een oude poëtische bijdrage tegen voor een schrijfwedstrijd over de Waal, met als thema ‘De rivier en ik’. Deelnemers konden via een gedicht of verhaal hun relatie met de rivier verbeelden. Speciaal voor NUt hierbij een fragment, waarbij de secretaris de onzekere stroom probeert op te monteren:

Ik zie, rivier, hoe je weer gracieus ligt te stromen

als ik water was, was jij de rivier van mijn dromen

ik heb ondertussen menig water al fietsend versleten

soms verleid, maar ik ben onze relatie niet vergeten

ik glimlach als de treinreizigers ’s avonds naar je lonken

als jij beneden mooi belicht ligt te pronken

 

Wanneer een pont mij naar de andere zijde van jouw vaart

ben ik niet de enige die niet naar de overkant staart

als dan ook nog de zon op jou staat te blinken

krijg ik de neiging me à la minute in jou te verdrinken

en niet alleen in Nijmegen oog je sensueel en subtiel

je bent net zo betoverend in Zaltbommel, Druten en Tiel

Bron: livius.org

 

En je moet eens weten hoe vaak je wordt verhaald

in hoeveel talen je naam wel niet is vertaald

in gesprekken delven Keizer Karel en de Stevens het onderspit

als je zou tellen in hoeveel zinnen jij zit

in drievoud spreek ik klare taal

jij bent liefde, jij bent de WAAL WAAL WAAL

5 gedachtes over “De rivier en ik

Geef een reactie

