one_million_years

One Million Years

268.159 AD, 268.161 AD, 268.163 AD (two hundred and sixty-eight thousand, one hundred and sixty-three, daar stopte ik en legde de ouderwetse houten liniaal neer.
Het is 13.02 uur op zaterdag 8 januari 2011. Locatie is het Stedelijk Museum in Amsterdam. De vrouw naast mij geef ik een hand, wij delen onze ervaringen en vervolgen daarna onze weg.

Een uur eerder was ik begonnen aan een missie (vond ik zelf). Het doel was een belangrijke bijdrage te leveren aan One Million Years van de kunstenaar On Kawara (1932).

Kawara (geboren in Aichi-ken, Japan) is door zijn consequente en gelaagde behandeling van de tijdswaarneming bekend geworden. In het middelpunt van zijn werk staat sinds 1966 de reeks TODAY – qua vakmanschap perfecte schilderijen die niets anders dan de datum van de dag, waarop ze geschilderd werden, laten zien.
Dit werk vereist nadrukkelijk een geduldige, ja zelfs meditatieve beschouwing en verdieping. Het dwingt de kijker tot een eigen beleven van tijd en ruimte en scherpt diens bewustzijn voor verleden, heden en toekomst. (bron: Museum Kurhaus Kleve)

De ‘performance’ in het Stedelijk voelde niet zozeer als een meditatiesessie maar de Voorzitter was zich wel degelijk bewust van het moment. “Over een uurtje ben je onderdeel van de vastgelegde kunstgeschiedenis,” dacht ik.
De performance wordt op band opgenomen en er wordt een foto gemaakt tijdens de sessie. Het werd niet helemaal duidelijk waarvoor de opname gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen dat de opnames bij exposities in andere steden worden afgespeeld als er geen voorlezers beschikbaar zijn (een medewerker van het Stedelijk had al meerdere keren achter de microfoon gezeten).
In ieder geval is deze reizende expositie Kawara’s ode aan iedereen die geleefd heeft en gaat leven. Het deel waaruit ik voorlas bevat de jaren 1996 AD toto 1.001.995 AD.

De instructie die ik vooraf kreeg toegestuurd is behoorlijk rigide:
One Million Years wordt voorgelezen door twee personen. Dit zijn altijd één man en één vrouw. Het is de bedoeling dat u één uur lang in het Engels leest, met normale spreekstem en op rustig tempo. U leest dan vanaf het jaartal waar uw voorganger is gestopt (dit wordt aangegeven op de fotokopie waaruit u leest).
U leest om de beurt één jaartal met uw mededeelnemer. Hierbij leest de mannelijke deelnemer de oneven jaartallen en de vrouwelijke deelnemer de even jaartallen. De voorgelezen jaartallen kunt u afstrepen op de fotokopie. Mocht u het jaartal verkeerd hebben voorgelezen, dan herhaalt u het correct.

Zenuwachtig was ik die middag eigenlijk niet en het contrast met een kort bezoek aan de Kalverstraat naderhand kon niet groter zijn.

Ik moest denken aan Andy Warhol (u weet waarom) en prees mij een moment gelukkig.

(Afbeeldingen: hyperallergic.com, Metropolis M en artnet.com)

5 gedachtes over “One Million Years

Geef een reactie

