Egypte: een Twitterrevolutie?

Er is door deze of gene de afgelopen week nogal wat gesteggeld (mooi woord, dubbel gg!) of het nou wel of niet zo was. Want was de omverwerping van Mubarak nou een Twitter revolutie of niet? Voorstanders van dit idee wezen erop dat het allemaal begon met een Facebookoproep van iemand die bij Google werkt, tegenstanders schreeuwden op hun beurt terug dat er maar ‘iets van 200 mensen’ online waren op enig moment. Logisch, want de internetvrienden van Mubarak gooiden op een gegeven moment internet op slot.

Mensen die het laatste riepen hebben wellicht weinig verstand van hoe netwerken werken.  Grote netwerken bestaan namelijk uit netwerken die met elkaar verbonden worden door zogenaamde bridges: sleutelfiguren. Als die 200 mensen die online waren sleutelfiguren waren met offline grote netwerken, dan was Twitter nog steeds van grote waarde. Of misschien waren ze technisch niet zo sterk onderlegd. Je kunt ook twitteren via SMS, en dan via hetbuitenland SMS updates van de belangrijkste berichten ontvangen. Wij van NUt hebben tenminste niet gehoord dat de mobiele telefonie er ook uit lag.

Belangrijker is nog dat wij van NUt constateren dat de Egyptische revolutie vijf kenmerken vertoonde die terugkomen in vele geslaagde social media campagnes.

1. Er werd een inspirerend en betekenisvol merk bedacht: Free Egypt!

2. Dit merk werd viraal in de markt gezet, met spectaculaire filmpjes van mannen die met stenen gooien en brandjes stichten. Zo werd het merk geladen met emotie.

3. Er werd een inspirerende propositie bedacht om in de community te stappen: word lid, bij 20 miljoen leden sturen we Mubarak weg!

4. De virals en de propositie waren bijzonder genoeg om free publicity te genereren bij vele offline en online media. Zo werd het een mooie crossmediale campagne.

5. Er werd tenslotte een leuk brandexperience event georganiseerd op een centraal gelegen plein, waar je het hele merkidee kon beleven. Dat leverde weer leuke filmpjes en foto’s op die deelnemers en toeschouwers direct of indirect konden uploaden. Zo werd online naar offline gebracht, en weer terug.

Advertenties

2 gedachtes over “Egypte: een Twitterrevolutie?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s