NUt vraagt: wat is uw milkshake mistake?

Twintig jaar was de Beschermheer van NUt, toen hij, niet gehinderd door enige vorm van bescheidenheid, zichzelf tot communicatie expert benoemde. En meteen beging hij een enorme milkshake mistake. Het waren de dagen dat de eerste sms’jes verstuurd werden. “Een totaal zinloze, kortdurende en onzinnige hype”, zo oordeelde de Beschermheer. Wie had er nou écht behoefte om in slechts 160 karakters zijn medemens op de hoogte te stellen van het één of ander? Daar had je toch brieven voor? En daar kon je toch veel meer in kwijt? En als je snel wat wilde, dan belde je toch?

Een blunder van de eerste orde natuurlijk, deze jeugdzonde. En een echte milkshake mistake: een fout veroorzaakt door een totaal gebrek aan inlevingsvermogen. Herkomst van deze term: ooit wilde McDonalds (vergeef mij, voorzitter) de verkoop van milkshakes pushen. Onderzoeksers stortten zich op de smaak, de dikte en de temperatuur van het product. Fout. Slechts één van de onderzoekers bedacht dat het wel slim zou zijn om eens te gaan kijken waarom en wanneer mensen milkshakes kopen en welke functies de shakes vervullen. Hij ging om zich compleet in te leven achttien uur lang in een McDonalds filiaal zitten. Wat bleek: milkshakes werden vooral ’s morgens besteld door eenzame mensen met kostuums aan. Ze gebruikten de milkshake als auto-ontbijt. Je kunt ze immers makkelijk achter het stuur oplurken. Buiten de vraag of wij van NUt het nuttigen van milkshakes zo op de vroege ochtend raadzaam vinden (om deze impliciet gestelde vraag dan toch maar te beantwoorden: nee), bood dit gegeven een spectaculair nieuw inzicht met volop nieuwe mogelijkheden. Waar alle andere duurbetaalde onderzoekers zich concentreerden op het product, koos deze ene onderzoeker ervoor om te kijken naar wat mensen met het product konden. Inlevingsvermogen bleek de sleutel.

Moraal van dit verhaal: de jeugdige Beschermheer had wel een kant-en-klare mening over de sms, maar als hij de moeite had genomen om zich een beeeeetje meer in te leven, dan had hij deze milkshake mistake niet gemaakt. Niet dat fouten maken erg is, deze sms-jeugdzonde was een les in nederigheid en heeft ons voor heel wat nieuwe fouten behoed. De vraag is vooral: wat is uw eigen milkshake mistake? Gebruik de reactiemogelijkheid onder deze blogpost!

Bron: Slimmer, Clay Shirky

5 gedachtes over “NUt vraagt: wat is uw milkshake mistake?

    1. Hij is grappig.

      Inhoudelijk heb ik deze keer niets te melden, mede door de kritiek van het thuisfront op mijn eerdere reacties dus ik hou me gedeisd.

      Wat ik nog wel even kwijt wil is, dat ik als digitale evangelist in vooropleiding, me erop betrap dat ik voor een meer regelmatige spreiding ben. De timing van de NUtblogjes komt nu wat ongestructureerd over. Aan de blogjes zou voor mijn gevoel meer recht worden gedaan bij een (betere) plaatsingscoördinatie. Kan daar wat aan gedaan worden?

      1. mee eens, misschien vlak voor publiceren even kijken of er niet net een ander concept aangemaakt is? Zondag waren we precies tegelijk bezig, dat hadden we waarschijnlijk niet door.

  1. shake hands: ik had dezelfde mening over SMS, maar, erger nog: ik vind het nog steeds een niet zo zinvol medium. Kennelijk ben ik dus hardleers of behoor ik bij de ‘very late majority’

Geef een reactie

