Roma – città eterna

Een eerste bijdrage van gastauteur Trudy, over een onontgonnen gebied voor NUtblog; klassieke muziek.

Mij wordt wel eens verweten, dat ik een ‘tunnelgehoor’ heb. Dat klopt! Ik ben bang dat het ook niet zal gaan veranderen.
Mijn muzikale voorkeur is de Oude Muziek.
Gelukkig ben ik niet de enige. In Utrecht wordt jaarlijks een festival aan deze muziek besteed.

Het Festival Oude Muziek
Roma – città eterna
Van 26 aug. t/m 4 sept. worden er op diverse locaties totaal meer dan honderd concerten gegeven. Het festival viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Voor de directeur Xavier Vandamme is dit zijn tweede festival.
Het buitengewone rijke thema: Roma – città eterna bevat muziek van de vroege Middeleeuwen tot de late Barok.
Hieronder een samenvatting van een interview met Vandamme, uit het tijdschrift TOM (tijdschrift oudemuziek).

Vorig jaar maakte hij een vliegende start met een monothematisch festival onder de noemer Louis Quartorze. Dit jaar opnieuw één thema, maar met een veel ruimer tijdvak.
Vandamme werd vorig jaar al beloond met een gestegen aantal bezoekers en hoopt nu door dit ruime aanbod deze stijging vast te houden.

Pandhof
Vorig jaar is het Pandhof voor de eerste keer omgedoopt tot centrum van het festival. Een risico, volgens Vandamme, maar een gouden greep. De activiteiten rond het Pandhof zijn dit jaar verder uitgebreid, met bijvoorbeeld het Beiaardfestival, dat zich dagelijks afspeelt rond de Domtoren.
De vier hoofdcomponisten van dit festival  zijn: De Fay, Palestrina, Frescobaldi en Correli.

De Fay en Palestrina
Giovanni Pierluigi da PalestrinaDe Fay is een vertegenwoordiger van de Noord-Europeanen in Rome, opgeleid in Kamrijk (Cambrai) Samen met nog enkele andere componisten uit de vijftiende eeuw bepalend voor het muzikale klimaat in Rome. (ensemble Tetraktys: za. 3 sept. / Lutherse kerk).
De Italiaan Palestrina  (1525-1594) componeerde een gigantisch oeuvre, een absolute grootheid in zijn tijd. Ook nu nog geniet hij een enorme status. 104 missen, 96 madrigalen, wie kent ze??

Toch wordt zijn muziek geassocieerd met saaiheid, niet vernieuwend.
Vandamme wil proberen dat cliché weg te nemen door de vele boeiende facetten van deze grote renaissancecomponist op het festival te laten horen. Bijna elke dag wordt er door diverse ensembles een mis ten gehore gebracht. Ook de locaties zijn divers.
Citaat: “Ik vind het onze missie om ons publiek de kans te geven zelf te oordelen, op basis van goede, dus muzikale argumenten.”

Frescobaldi en Correli

Als je bedenkt, dat Frescobaldi  zijn werk niet eens zolang na  Palestrina  componeerde, dan is het ongelooflijk wat er in die tijd is gebeurd. Schitterende kleuren komen aan bod in vele vormen, prachtige klavierrecitals en concerten op een prachtig origineel zeventiende-eeuws Italiaans klavecimbel. (wo 31 aug. / Jacobikerk, Missa Sopra).

Correli: Correli heeft maar een piepklein oeuvre nagelaten. Waarom dan de keuze? Luisteren naar Correli is een weldaad, krachtig poëtisch en ontroerend. Bovendien is Correli de Romeinse componist, die de meeste invloed heeft gehad in Europa. Zijn muziekstijl is door vele opvolgers gekopieerd en verweven in hun composities.
Vandamme heeft vijf ensembles gevraagd hun eigen keuze te maken uit opusnummers 1 tot 4. De selectie is te beluisteren op meerdere locaties.

Het slotwoord is aan Xavier Vandamme:
“Als cultuurmanager is het mijn primaire opdracht om heel goed na te denken over je missie, je engagement zo helder mogelijk uitdragen, waanzinnig goed je best doen en de handen ineenslaan met diegenen die er ook zo over denken. De inhoud voorop, want dat is ons enige bestaansrecht.”

Dit wordt een mooie zomer voor De Oude Muziek!

Festival Oude Muziek, Utrecht
26 augustus t/m 4 september 2011

(Afbeeldingen: Marco Borggreve via DUIC en bbc.co.uk – Palm/Rsch/Redferns)

4 gedachtes over “Roma – città eterna

  1. In al zijn oudheid, nieuw voor mij.
    Alleen het ‘tunnelgehoor’ (ene oor in, andere uit, toch?) kan ik niet rijmen met de rest van de tekst. Ik dicht gastauteur Trudy eerder een ‘absoluut gehoor’ toe. Hoe zit dat?

  2. Dit woord is afgeleid van “tunnelvisie”, een eenzijdige blik. Mijn muzikale voorkeur is daaraan gerelateerd.
    Een ander soort muziek laat ik maar beperkt mijn gehoorgangen pijnigen.
    Het woord zal van Dale wel nooit bereiken.
    Is dit voor Wallie een duidelijke uitleg?
    Trudy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s