TED: ongewone vriendschap door 9-11

De spanning wordt deze week al langzamerhand opgebouwd, maar overmorgen is het zover: nine eleven is dan exact tien jaar geleden. Over 11 september 2001 kan eigenlijk niet genoeg geschreven worden. In de eerste plaats als eerbetoon aan de slachtoffers en om de nabestaanden een hart onder de riem te steken. Daarnaast is de wereldorde sinds die datum als door een -om maar een actueel woord te gebruiken-  aardschok door elkaar geschud.

Je zou het bijna niet bedenken, maar 9-11 heeft ook positieve gevolgen gehad: toenadering in plaats van verwijdering. In Trouw las de secretaris  over een heel bijzondere relatie waarvan werd verhaald tijdens een van de TED-bijeenkomsten. De Amerikaanse Phyllis Rodriguez: “In de ogen van de meeste mensen hebben we een ongewone vriendschap. En dat is het ook. En toch voelt die voor ons natuurlijk aan. Ik vernam dat mijn zoon in het World Trade Center was op die ochtend van 11 september 2001. Maar we wisten pas 36 uur later dat hij was omgekomen. Ook vernamen we toen dat het een politieke daad was. We waren bang voor wat ons land zou gaan doen in naam van onze zoon – mijn man Orlando, ik en onze familie. En toch, ondanks de schok, de vreselijke schok, en de verschrikkelijke explosie in ons leven, letterlijk, waren we niet wraakzuchtig.”

Later zag Rodriguez in de media Aisha el-Wafi, de moeder van Zacarias Moussaoui. Hij werd voor 11/9 gearresteerd en beschuldigd van samenzwering tot terrorisme. Rodriguez dacht: ‘Wat een dappere vrouw. Ooit, als ik sterker ben, wil ik die vrouw ontmoeten.’ Toen de Amerikaanse regering aandrong op de doodstraf als hij zou worden veroordeeld, spraken Rodriguez en haar man zich daar in het openbaar tegen uit. Daardoor en via mensenrechtenorganisaties werden ze met een aantal andere nabestaanden in contact gebracht.

Bron: http://www.moonbattery.com

Ze ontmoetten elkaar in november 2002. Rodriguez leefde zich in in de situatie van el-Wafi: “Toen mensen hoorden dat mijn zoon slachtoffer was, kreeg ik onmiddellijk sympathie. Maar toen ze hoorden waarvan haar zoon werd beschuldigd, kreeg zij die sympathie niet. Maar haar lijden is net zo zwaar als het mijne. Daarom besloot ik mijn verhaal te vertellen, zodat mijn lijden iets positiefs kan zijn voor andere vrouwen. Want alle vrouwen, alle moeders die leven geven, kunnen iets teruggeven, iets veranderen.”

“Doordat we ons elkaars verhalen vertelden, voelden we ons verbonden als mensen. Ik had nog nooit iemand ontmoet die zo’n zwaar leven heeft gehad, uit een zo totaal andere cultuur en omgeving dan die van mij. Ik voel dat we een bijzondere band hebben, waar ik veel waarde aan hecht. Ik denk dat het allemaal draait om de angst die we hebben voor de ander. Maar zet die stap en je realiseert je: Hè, dit was niet zo moeilijk. Wie kan ik nog meer ontmoeten die ik niet ken of zo anders is dan ik?” Aisha el Wafi voegt daaraan toe: “We moeten proberen de ander te leren kennen. Je moet edelmoedig zijn, in je hart en je geest, tolerant, en vechten tegen geweld. Ik hoop dat we ooit allemaal in vrede en met respect voor elkaar zullen samenleven.”

De secretaris is onder de indruk van deze twee krachtige vrouwen. Ze geven ons een voorbeeld hoe we als mensen ook met elkaar kunnen omgaan: respectvol, tolerant, niet (ver)oordelend, met een groot hart. Laat dit de belangrijkste les zijn van tien jaar nine eleven.

4 gedachtes over “TED: ongewone vriendschap door 9-11

  1. Doet me denken aan De Wandeling (tv programma) over een man die, in een moment van onoplettendheid, een jongen op de bromfiets aanreed. Deze jongen overleed later. Hij kon er niet mee leven en heeft met de moeder van de jongen contact gezocht. Zij hebben inmiddels een goede band (de vader van de jongen kon het niet opbrengen) en bezoeken regelmatig samen het graf.
    Dapper, ik weet niet of ik het op zou kunnen brengen.

Geef een reactie

