Het beslissende moment – Malcolm Gladwell +++

Malcolm Gladwell kwam op dit blog al eens eerder voorbij. Het baanbrekende onderwerp destijds was spaghettisaus, of meer specifiek, marktonderzoek onder liefhebbers van dit voedsel. Al met al aanleiding genoeg om ons verder te verdiepen in Gladwells werken, waarvan “Het beslissende moment” wellicht het meest vooraanstaande is.

bron: fresh brewed blog

De oorspronkelijke titel van dit boek luidt: “The tipping point”. Het verwijst naar het punt waarop een voorzichtige trend een allesoverheersende epidemie wordt die iedereen infecteert. Een bepaald soort schoenen bijvoorbeeld, een televisieserie, of – en daar lag vooral de belangstelling van de Beschermheer – een internetviral.

Gladwell ontleedt een aantal zaken op keurige wijze. Drie soorten mensen blijken belangrijk om een viral in gang te zetten: verbinders, kenners en verkopers. De eerste soort kent ontzettend veel mensen redelijk oppervlakkig. De tweede soort is van het type dat altijd overal van op de hoogte is en zijn info graag met je deelt. En de derde soort weet je heel subtiel te overtuigen als je nog niet overtuigd bent.

Verderop in het boek kwam de beschermheer nog iets veel interessanters tegen. Gladwell behandelt ergens groepsgrootte en daar blijken interessante tipping points bij te zitten. Boven de 12 man blijkt een groep significant te veranderen. We kunnen namelijk maar ongeveer 12 mensen handlen op een bepaald relatieniveau. Worden het er meer, dan gaan we anders met elkaar om. Hetzelfde blijkt te gelden bij 150 man.

Malcolm Gladwell (gladwell.com)

Voor het laatste getal draagt de auteur interessant bewijs aan. Zowel in Noord- en Zuid-Amerika alswel in Azië blijken hechte, vaak primitieve mensen gemiddeld uit 148,zoveel mensen te bestaan. Wordt de groep groter, dan splitsen zij zich op. Dat zal niet voor niets zijn.

Het Amerikaanse bedrijf Gore (van de Gore Tex), heeft zonder er al te veel over na te denken deze strategie gekopieerd. Zij werken met afdelingen van maximaal 150 man die veel autonomie hebben en weinig hiërarchie. Zodra de afdeling uit zijn jasje groeit, moet er een nieuwe afdeling opgericht worden. Niet op een nieuwe verdieping van een saaie kantorenflat, nee, in een nieuw gebouw op gepaste afstand. Het schijnt te leiden tot indrukwekkende resultaten.

Zoiets zet de Beschermheer aan het denken. Zou een studierichting groter mogen zijn dan 150 studenten? Een klas groter dan 12 man? Wat vindt u?

Oh jee, er moeten nog sterren uitgedeeld worden. Gladwells werk is interessant, maar soms was er toch de verleiding om stukken over te slaan. En naar het einde toe nam weliswaar het aantal te lezen pagina’s af, maar de vermoeidheid duidelijk toe. We hadden er net iets meer van verwacht, drie sterren derhalve: +++

Advertenties

3 gedachtes over “Het beslissende moment – Malcolm Gladwell +++

  1. interessante theorie over die groepsgroottes. Misschien zou de beschermheer er eens mee moeten ‘experimenteren’. Je zou er zelfs een promotie-onderzoek aan kunnen koppelen!

  2. Het lijkt er verdacht veel op dat een dozijn en een dozijn dozijnen ofwel een gros, is herontdekt. Vermoedelijk zal het gros het daar wel mee eens zijn tenzij er dertien in een dozijn gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s