Tangerine Dream (Eighties-nostalgie XVII)

In de jaren tachtig zetelde zo’n beetje iedere Duitse huisvrouw zich zondagavond om 20.15 uur voor de televisie om op Tatort af te stemmen. Hoofdcommissarissen Schimanski en Thanner speelden, van 1981 tot 1991, in deze hitserie.

Tatort

Jaren later werd de serie herhaald op een Nederlandse zender en daarvan is mij in ieder geval de aflevering Das Mädchen auf der Treppe bijgebleven. Achteraf realiseer ik mij dat het vooral de melancholische soundtrack van deze aflevering was die daartoe bijdroeg.

Het is een creatie van de Berlijnse band Tangerine Dream. De electronische muziekgroep werd eind jaren zestig opgericht en bestaat nog steeds. Hun EP Das Mädchen auf der Treppe uit 1982 was een succes in de hitlijsten. Het betreft een remix van een andere, teleurstellende, versie van het nummer te horen op het album White Eagle.
Deze soundtrack was het begin van een lange rij ‘Schimanski-Songs’ die later ook door o.a. Dieter Bohlen (Modern Talking) werden uitgevoerd.

Een andere creatie van Tangerine Dream, Poland, is in deze video te aanschouwen.

Eén van de scènes, waarin de plaats delict wordt bezocht, is een pan shot op de industriestad Duisburg, met in de ondertoon de muziek van Tangerine Dream.

De opnamen werden dertig jaar geleden gemaakt. De kwaliteit van het scenario en de strakke regie doen je afvragen of er zoiets als ‘auteurs-tv’ bestaat. Zo ja, dan geldt dit zeker voor de Tatort-serie naar het draaiboek van Martin Gies.

Das Mädchen auf der Treppe werd inmiddels vijftien keer herhaald op de Duitse tv (in 2010 voor het laatst bij de WDR). Dit zal ongetwijfeld niet de laatste keer zijn geweest.

Bronnen: Wikipedia en tatort-fundus.de
(Afbeelding: Wikipedia)

Update: 3 januari 2015

4 gedachtes over “Tangerine Dream (Eighties-nostalgie XVII)

  1. Tatort heb ik vele malen gezien, atlijd op zondag (als ik me goed herinner) van 20.15 tot 21.45.
    De eerste keer dat ik de titel zag, dacht ik, wat krijgen we nou de Duitsers zenden een Franse serie uit, ik las het woord met de verkeerde klemtoon en wel op de eerste lettergreep: ta tort (verbastering van tu as tort, ja ja hoe kwam ik erop?)

Geef een reactie

