Secretaris’ muzikale schijf van 5 (deel 5, slot): Een greep uit het oeuvre van Wham! en George Michael

Begin 2010 startte de secretaris zijn muzikale schijf van vijf, waarmee hij tracht zijn vijf favoriete nummers aller tijden te presenteren. Dat jaar verschenen er vier van zijn hand, maar in 2011 bleef het ijzig stil. Niet geheel onlogisch natuurlijk: in het begin is de invulling hiervan voornamelijk gebaseerd op de eerste spontane ingevingen. Tegen het einde wordt het echter een kwestie van schrappen, wikken en wegen en prakkezeren. Eigenlijk is het laatste deel in zo’n lijstje favorieten een onmogelijke opgave.

Echter, wie de secretaris een beetje kent, weet dat er maar één artiest niet in zijn toplijstje mag ontbreken. Zijn enthousiasme voor muziek werd namelijk het meest aangewakkerd door Wham! en later George Michael. Maar daarmee was het keuze (lees: luxe)probleem nog niet helemaal opgelost. Want de secretaris vindt dat in het oeuvre van George Michael, solo danwel samen, er niet één nummer prevaleert. Misschien is dat ook wel het kenmerk van de topartiest?

Goed, maken we van de nood een deugd: de slotserie uit een reeks krijgt wel vaker een toegift. Staat u de secretaris toe om zijn George Michael-hoogtepunten te selecteren:

6. Father Figure (solo, 1987). Wereldberoemd intro pakt de luisteraar direct in. De eerste solo-single van George Michael tot dan toe die (onterecht) niet de eerste plaats van de Top40 bereikte (de vier nummers daarvoor wel). Sluit een beetje aan op het controversiële (en minder mooie) ‘I want your sex’: probeert in tegenstelling tot dat nummer impliciet te verleiden.

5. One more try (solo, 1987). Gevoelige ballad van zes minuten waarbij de titel pas als slotwoorden gezongen wordt. Het gaat over Michaels onwil een nieuwe relatie aan te gaan omdat hij al zo vaak emotioneel geraakt werd bij relaties in het verleden. Toch, aan het einde van het nummer wint de verleiding…

4. Careless whisper (solo, 1984). Toevallig of niet, maar ook bij deze wereldhit wordt de titel maar één keer uitgesproken. Michael schreef dit nummer wel samen met zijn kameraad bij Wham!, Andrew Ridgeley, toen ze pas 17 jaar waren! De saxofoon maakt hier het verschil. De tekst is opmerkelijk volwassen voor een tiener: het gaat over de schuld van een man over een scheve schaats en de wetenschap dat zijn echte partner dit toch wel te weten zal komen.

3. Where did your heart go? (Wham! 1986). Ook een nummer waarin de saxofoon een belangrijke rol speelt. Verscheen eerst als B-kant van de afscheidssingle ‘The edge of heaven’, maar werd later ook apart uitgebracht. Blijkt een cover te zijn van David en Don Was van de groep Was (not was), die wij bedanken voor de poëtische tekst.

2. Nothing looks the same in the light (Wham! 1983) – In eerste instantie wellicht het meest onopvallende nummer van het debuutalbum ‘Fantastic’ van het Britse popduo. Maar dit ingetogen nummer staat jaren na dato nog als een huis. Het instrumentale intermezzo had voor de secretaris nog vele minuten mogen duren.

1. Like a baby (Wham! 1984). Onderwerp van het eerste en tot vandaag enige blog over Wham! van de secretaris. Een prachtig eerste instrumentale stuk en daarna oppassen dat de traantjes niet vloeien…. Lees hier meer over waarom deze, afkomstig van het tweede album ‘Make it big’, uiteindelijk de koppositie behaalt.

Goed, de secretaris heeft zijn vijfluik voltooid, in het besef dat alleen het weer veranderlijker is…..maar da’s meteen het mooie van muziek!

Advertenties

2 gedachtes over “Secretaris’ muzikale schijf van 5 (deel 5, slot): Een greep uit het oeuvre van Wham! en George Michael

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s