Mein gelbes iPhone, over het ‘Reclam-Heft’

Het moet een jaar of twintig geleden zijn geweest; Helmut Kohl regeerde in Bonn en de Duitse Mark was nog een sterke munt.

Reclam Universalbibliothekwand

Op een grijze dinsdagmiddag opende mijn leraar Duits een archiefkast en haalde daar tientallen gele boekjes uit tevoorschijn. Die Leiden des jungen Werthers, deze klassieker van Goethe lazen wij klassikaal. Niet voor iedereen weggelegd (ongeïnteresseerde medeleerlingen werden verzocht ‘buiten te gaan spelen’).
Over het algemeen kun je zeggen dat er in het Nederlandse onderwijs twee soorten leraren Duits bestaan. Het soort dat je een levenslange aversie tegen de taal en het volk bezorgt (zie Otto den Besten, een typetje van Wim de Bie). Of het soort dat de liefde voor de taal en literatuur overbrengt en van Duitsland een oprecht leuk vakantieland maakt (meneer Bolscher, zijn naam had hij mee).

Enfin, zur Sache.
De genoemde archiefkast zat vol met ‘Reclam-Hefte’, klassiekers op zichzelf. Uitgever Philip Reclam maakte in 1867 een begin met deze Universalbibliothek. Hij kocht (in een felle competitiestrijd) de rechten van vele Duitse klassiekers die net vrij waren gekomen. Het eerste deel van de ‘UB’ was Goethes Faust.
Achteraf bleek de zet van Reclam een briljante. De boekjes met steevast (vanaf 1970) een gele kaft* en karakteristieke typografie, meten plusminus 15 bij 10 centimeter. Ideaal formaat dus om bij je steken (bijvoorbeeld bij winterse dienstregelingen van onze landelijke spoorwegmaatschappijen). En … de verkoopprijs is gemiddeld slechts drie euro (Goethes Urfaust kost momenteel € 1,60).
Studenten en scholieren waren gretige afnemers en stelden bovendien zo voor weinig hun eigen Universalbibliothek samen.

Oude en nieuwe vormgevingDeze maand introduceerde het Reclam Verlag een nieuwe vormgeving van de serie. Je kunt er veel over zeggen maar de Voorzitter vindt de subtiele toevoeging van een wit vlak en de soepele overgang naar een ander lettertype geslaagd!
Een Reclam-Heftliefhebber pende onlangs een ode aan het gele boekje: ‘Mein gelbes iPhone’ (p.91-93).
Met andere woorden: verkoop niet zomaar je ziel aan Apple!

*De kleuren rood (vreemde talen), blauw (leerboeken) en oranje (tweetalige versies) worden ook gebruikt.

Bronnen: stern.de en wikipedia.de
(Afbeeldingen: wikipedia.de en fontblog.de)

Update: 9 februari 2014

2 gedachtes over “Mein gelbes iPhone, over het ‘Reclam-Heft’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s