Onderlangs, Arnhem (plekken in NL wigk (9))

U rijdt er waarschijnlijk zo voorbij, hoewel de plek tegenwoordig wat makkelijker is te lokaliseren door een ‘landmark’. Deze bijzondere plek ligt in het verlengde van de straat Onderlangs in Arnhem. De roots van de Voorzitter liggen bij deze stad, een favoriete voetbalclub heb ik niet maar toch noem ik steevast ‘Vitez’ als het mij wordt gevraagd.

We dwalen af. Dit is een aflevering van Plekken in Nederland waar ik graag kom.

Onderlangs, ArnhemIk kom er inderdaad graag, bovendien werkte ik ooit met uitzicht op deze plek. Zoals ik al zei is de precieze locatie gemakkelijk over het hoofd te zien. Het mooiste zicht ervaart u als u, vanuit het Museum voor Moderne Kunst (aan de Utrechtseweg), door de beeldentuin naar beneden de heuvel afloopt.

Vanaf de steile helling valt het oog op de Arnhemse Kunstacademie (ArtEZ) met daarachter de Rijn. Dit spartaans ogende gebouw is daar op zijn plek. Gerrit Rietveld tekende in 1957 het basisontwerp, zijn bureau werkte het begin jaren zestig uit.
Rietveld wist toen niet van de bouwplannen van de voormalige PGEM op de heuvel boven de academie, totdat men begon te bouwen. Het was altijd de bedoeling geweest om het uitzicht achter het gebouw vrij te houden (het moet dus nog prachtiger zijn geweest!).

Vandaag (zaterdag) troffen we een student, zittend op de trap bij de entree van de Academie. Wachtend op inspiratie? Hij keek niet richting de Rijn maar omhoog, naar de heuvel. Ik weet zeker dat hij er wel uit is gekomen, net als zijn medestudenten die we gedreven aan de drukpers zagen draaien.

Bron: Rietveld-app (Centraal Museum © 2010)
(Afbeelding: arneym.nl)

Update: 13 maart 2016

2 gedachtes over “Onderlangs, Arnhem (plekken in NL wigk (9))

Geef een reactie

