De Conversation Company (++++) – Steven van Belleghem

“Gebruik de feedback van uw klanten nu écht!”, zegt auteur Steven van Belleghem in zijn nieuwe boek De Conversation Manager. De Belg schreef eerder de Conversation Manager, een zonder meer goed boek dat tal van tips gaf aan moderne marketeers om de zaken rigoureus aan te pakken. Wij lazen het en – waarom ook niet? – bespreken het hier kort voor u.

Playtime is nu echt over. Van Belleghem is tot de conclusie gekomen dat social media en co-creation niet alleen een zaak zijn van de afdeling marketing. Het gaat het hele bedrijf aan. Hij houdt in zijn nieuwe boek een gloedvol – en overigens aan de langdradige kant – betoog om bedrijven om te vormen tot conversation company’s, waar de klant de mede de beslissingen in de boardroom bepaalt.

Wat wij erg waarderen: Van Belleghem stelt dat je eerst je cultuur op orde moet hebben voor je aan social media moet gaan denken. Het moet intern duidelijk zijn waar je voor staat en waar je in gelooft. Wij zouden het branding noemen, cultuur is in onze visie een wat stuurlozer en abstracter fenomeen, maar soit, het idee blijft hetzelfde.

Van Belleghem hanteert vervolgens vier C’s die voor succes moeten zorgen: customer experience, conversation, content en collaboration. Voor de kenner zal het geen verrassing zijn: je klant wat laten beleven, erover praten, ze waardevolle content bieden en vervolgens overgaan tot structurele samenwerking. Wat we jammer vinden, maar misschien komt dat omdat we er zelf een beetje in gespecialiseerd zijn, we missen een toelichting op hoe een community nou precies ontstaat.

Een goed boek, alles bij elkaar. Dat soms net wat korter gemogen had, al zou dat niet ten koste mogen gaan van de sprekende praktijkvoorbeelden. Vier sterren!

Advertenties

2 gedachtes over “De Conversation Company (++++) – Steven van Belleghem

  1. Wellicht is de Beschermheer wat positief door zijn recente reces, want uit de recensie lijkt het boek weinig nieuws te bieden, om maar te zwijgen van de zoveelste 4 c’s of p’s….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s