Dagboek van een overzomeraar – deel 28

Lekker geslapen, ontbijtje, krantje, kopje thee. Langzaam druppelt ook de rest van het gezin – jemig, ik heb de levensfase bereikt dat ik praat over “mijn gezin” – ook de trap af. Ik zet de kinderen in de auto om naar mijn ouders te gaan. Herinnert u zich nog de kou van vorige winter? Nog een paar maanden en dan is het weer zover. Je kunt er maar beter op voorbereid zijn… De Beschermheer is een echte vuurtjesstoker en mag zich gelukkig prijzen, want hij is in het bezit van een heuse open haard. Maar om een lekker indoorfikkie te kunnen stoken, heb je natuurlijk wel hout nodig. Alles beter dan thuis de tijd aftellen, het is een mooie dag om te gaan zagen!

In K. liggen er grote houtstapels op ons te wachten en is mijn vader al in de weer met benzine voor de kettingzaag. Ik trek werkhandschoenen aan en zet een gehoorbeschermer op, waarna het feest kan beginnen. Zagen is een mooie bezigheid. Ik pak de stammen en zet ze klaar op de bok, waarna de kettingzaag er als een mes door de boter doorheen snijdt. Op deze manier groeit er een snel een flinke stapel hout, die te zijner tijd alleen nog maar met de kloofbijl bewerkt hoeft te worden, ook één van mijn favoriete sporten, jammer genoeg geen Olympische discipline. Voor ik het weet zit ik van onder tot boven onder het zaagsel, heel goed voor mijn doorgaans weinig overtuigende Marlboro look.

Als we op huis aan gaan ligt het houthok halfvol, daar kunnen we alvast een maandje of wat mee vooruit. Thuis heeft A. een bijzondere mededeling. Volgens haar is de baby nu zo ver ingedaald dat ie er bijna uitvalt. Ok, ik stort me op het BMX’en op de Spelen. Wat is dat een leuke sport zeg! Misschien binnenkort eens zo’n baantje opzoeken en kijken hoe moeilijk het is. Wel raar dat er in de halve finales drie heats gereden worden en in de finale maar eentje. Ondertussen zet ik aardappeltjes, zalm en broccoli op het vuur. Na het eten ga ik een uurtje fietsen, maar het wil niet echt. Beetje moe van dat gezaag misschien. Zo meteen de hockeydames. Het kan nog een mooie avond worden!

Geef een reactie

