Dagboek van een overzomeraar – deel 32

Vroeg wakker en dus alle tijd om een uitgebreid ontbijt te doen met thee, krantje, eitje om vervolgens L. naar de oppas te brengen, terwijl A. een jammerende Y. op school afzet. Dag twee en nu al geen zin meer, dat wordt nog wat de rest van zijn schoolcarrière. Daarna even achter de computer. Vandaag is mijn vader jarig (hoera!) en er moet nog een cadeautje samengesteld worden. We kiezen voor een polo met de opdruk “Opa Henk”. Zal wel een paar daagjes duren voordat het bezorgd wordt, maar bij cadeau’s geldt: beter laat dan nooit.

Voor je creativiteit is het goed om af en toe een omgeving op te zoeken waar je normaal nooit komt en vanuit dat oogpunt bezien ga ik een nuttige ochtend tegemoet. In de persoon van L. hebben wij een driejarige sloopmachine in huis. Onlangs heeft zij het dashboardkastje van onze tweede auto met haar voetjes weten te mollen. Het ding gaat niet meer dicht en vandaag lijkt een mooie dag om te kijken of dat hersteld kan worden. Ergens in Tilburg-Noord zit een sloperij, daar maar eens kijken. Na enig zoeken gevonden, door een poortje stap ik Roemenië binnen: een paadje omgeven door oude deuren, auto-onderdelen en ondefinieerbaar oud ijzer leidt naar een barak waar ze zich in Auschwitz nog voor geschaamd hadden. Als ik binnen sta kijk ik zo door de kieren naar buiten. Op de balie van de receptie slingeren een paar telefoons, ruitenwissers, roestige versnellingsbakonderdelen, bobines, gloeibougies, een Renault embleem, remschijven en een motorkap van een Clio. Zo te zien is er sinds 1982 niet meer schoongemaakt. Er hangt een dartbord en in afwachting van iets wat lijkt op een receptionist gooi ik een paar kapotte pijltjes richting de roos. Dan meldt zich uiteindelijk iemand. Hij kijkt mij hoofdschuddend aan: “Nee, van Toyota heb ik niks. Ga naar Harrie de Kok, zit naast de Hornbach.” Op naar Hornbach dus en na enig zoeken vind ik daar in de buurt een iets modernere sloper. Dit is geen Roemenië, ik houd het op West-Polen. Maar ook hier vang ik geen dashboardkastje, maar bot.

Dan maar naar de Toyotadealer. Zul je zien dat ze daar 150 euro voor zo’n stuk plastic vragen. Die vooronderstelling klopt niet. Het blijkt 160 euro te zijn. De man ziet mij denken: WTF! Daarom biedt hij mij aan om even mee te lopen en naar het probleem te kijken. Hij trekt het portier open, voelt eventjes, trekt dan een ijzeren beugeltje naar voren en sluit het kastje. Opgelost. Oeps.

Snel naar huis met het schaamrood op de kaken (passen nu mooi bij de auto) om vervolgens met de fiets L. van de oppas naar de peuterspeelzaal te brengen, Y. van school te halen en zelf op de racefiets te springen om naar het dorpje K. te rijden. Gaat wat moeizaam, slechte benen. Bij mijn ouders is het een drukke boel met talloze vroeg-gepensioneerden die de verjaardag van mijn vader komen vieren. Even later arriveert A. ook met auto en kinderen. We spreken uitgebreid met Annemarie, de moeder van, ja hoe zeg ik dat, een jeugdvriendin. Die blijkt met een burnout thuis bij de kinderen te zitten, terwijl haar vriend een nekhernia heeft. Medelijden.

Mijn vader vraagt me of ik een paar flesjes bier wil halen in de dorpswinkel. Ik pak de fiets van mijn moeder en stal deze voor het winkeltje. Door de deur naar binnen en voor de derde keer deze dag bevind ik mij in Oost-Europa, zo te zien aan die mevrouw met snor achter de kassa ditmaal Bulgarije. Hoe troosteloos kun je een winkel inrichten? Heel troosteloos zo blijkt. Maar evengoed hebben ze er Bavaria waar je eerder een lokaal Bulgaars merk zou verwachten. Spijt dat ik geen foto gemaakt heb van het interieur.

Als al het semibejaarde volk naar huis is eten we pizza en rijden we naar huis om de kinderen nog een beetje op tijd in bed te kunnen gooien.

 

Geef een reactie

