Dagboek van een overzomeraar – deel 34

Lekker geslapen, waarschijnlijk ook doordat A. heel onromantisch met haar nachtelijke gesteun en gekreun inclusief een matras vertrokken is naar de benedenverdieping, waar het wat minder warm is. Er is een soort van ochtendritueel ontstaan waarbij de wekker gaat en vervolgens Y. en L. op tactvolle wijze gewekt worden, ze een ontbijt naar binnen geduwd krijgen en vervolgens naar school en gastouder vertrekken. Zoals gisteren gezegd: de agenda is verder leeg, maar een dag laat zich gemakkelijk vullen.

Zo hebben wij sinds een maand of drie een nieuwe auto. Bij de aankoop van dit exemplaar heeft de Beschermheer zich ernstig voorgenomen om van het interieur deze keer niet zo’n enorme puinhoop te maken, maar ermee om te gaan zoals normale, nette mensen doen. Dit heeft hij ook A. ingepeperd en wel dusdanig fanatiek dat dit leidde tot een zeer zeldzame, hevige woedeuitbarsting van haar zijde. Alsof zij er alléén een puinhoop van maakte! Tot nu toe lukt het ons gezamenlijk vrij aardig om de nieuwe auto niet onder te smeren met dropresten en appelsap, maar een was- en stofzuigbeurt kan hij wel gebruiken. Nadat de tuinslang zijn plicht gedaan heeft op het stuk gras dat er wat armzalig bijligt (zie gisteren), sleep ik deze naar de voorzijde van het huis om de auto onder handen te nemen. Ik vind zelfs nog een restje autoshampoo in de schuur, zodat het met recht een heuse reinigingsbeurt genoemd mag worden.

Terwijl de auto weer staat te blinken, is er nog wel wat tijd te doden tot aan de lunch. A. vertrekt naar de markt voor gebakken mosselen, dus ik heb het rijk alleen. Ik heb gisteren wat SMS’jes uitgezet voor filmtips. Tijd genoeg immers en de Pirate Bay kijkt me af en toe verleidelijk aan. Eén van de suggesties (waarvoor dank) uit vrienden- en familiekring was Reservoir Dogs van Quentin Tarantino en verhip, ik was even vergeten dat die nog gewoon op de computer stond. Bekentenis: ik heb het afgelopen jaar een Tarantino-inhaalslag gemaakt. Ik had, (schaam, schaam) nog nooit wat van de beste man gezien. Na Pulp Fiction, Inglorious Bastards en nu dus Reservoir Dogs heb ik Kill Bill 1 en 2 nog te gaan. Goede film wel trouwens, Reservoir Dogs.

Zoals u weet, of niet, heb ik een bijzondere interesse voor creativiteit. Vandaar dat mijn aandacht gisteren bij de IJzeren Man getrokken werd door een bordje waarop het Geniemuseum aangegeven werd. De genie, dat heeft vast met allerlei originele oplossingen te maken voor problemen die onder militaire hoogspanning gecreëerd zijn. Daar valt qua creativiteit ongetwijfeld wat van te leren.Bovendien, je kunt moeilijk jarenlang in de buurt van een museum wonen zonder er zelf ooit geweest te zijn. Allen daarheen dus!

Nu ja, allen, maak daar maar alleen van. A. ligt een dutje te doen en laat ik verder met rust. Maar ook mijn entree bij het museum doet sterk denken aan een scène in één van de Lucky Luke albums waarin de stripheld de eerste bezoeker is sinds maanden van een café midden in de woestijn. Net als de barman in de betreffende strip schiet de gastheer van het museum in de overdrive als hij een gast ontwaart. “Wilt u het museum bezoeken?”, vraagt hij ongelovig en hij kijkt me aan alsof ik een eskimo ben die opduikt bij een oase middenin de Sahara. Daarna volgt een uitgebreide uitleg over het museum, waarbij merkwaardig genoeg gestart wordt met het tonen van de toiletten. Maar dit alles niet voordat hij aan me gevraagd heeft of ik ex-militair ben, een vraag die ik tot mijn spijt niet met “Ja” beantwoord. Achteraf ben ik erg benieuwd naar hoe het vervolg van de conversatie volgend op deze leugen geweest zou zijn namelijk.

In het volgende kwartier leer ik alles over pontonniers, sappeurs en mineurs en achteraf bezien is het jammer dat ik dat nu allemaal weer vergeten ben. Bovendien leer ik het een en ander bij over Kamp Vught, waarvan het museum deel uitmaakt. Belangrijker echter,en dat had ik me niet zo gerealiseerd, is het gegeven dat het Nederlandse landschap behoorlijk vormgegeven is door de genie. Waterwegen? Genie. Spoorwegen? Genie. Vestingstadjes? Genie. Telefonie? Genie. Als het aan de gastheer gelegen had, was dit rijtje nog wel wat langer geworden, maar helaas, hij was verhinderd. Er wachtte hem zowaar een groep om rond te leiden. Jammer en godzijdank tegelijk. En ik was dus toch niet de enige  bezoeker vandaag.

Goed, het museum bleek opgedeeld in twee gedeelten. Een oud en een gerenoveerd gedeelte, beide ongeveer even interessant. Ik bestudeerde onder andere een kettingzaag van buitensporige afmetingen, een voorloorlogse decompressie tank voor ongelukkige duikers en een weinig vrolijk stemmende, maar uitgebreide collectie gasmaskers. Verder opvallend veel aandacht voor de jaren kort na de oorlog, met de Indische kwestie en de Watersnoodramp. Daarna was het tijd om naar buiten te gaan, waarbij ik maar hoopte dat de genisten niet voor de verleiding bezweken waren om mijnen te leggen op hun eigen speelterrein. Een vermoeden werd waarheid: de binnenzijde van een bunker is een weinig huiselijke omgeving. Verder wat Baileybrugdelen, graafmachines en bootjes. Lastig gegeven: de leek kan soms maar moeilijk beoordelen of de uitgestalde onderdelen daar liggen te slingeren danwel onderdeel zijn van de expositie, zoals deze paaltjes op de foto.

Verder lijken het erop dat genisten in eerst en voor alles dol zijn op het stapelen van stukken ijzer. Zoals dit:

Conclusie: een alleszins vermakelijke excursie, maar niets geleerd op het gebied van creativiteit.

Eenmaal thuis op oude mannentempo een rondje gefietst over de Kampinaheide. Daarna een, al zeg ik het zelf, uitstekende pilav bereid. Hulde ook voor A. die als geen ander rijst kan bakken. Na het eten gaan we een ijsje eten in O. Vanavond waarschijnlijk opnieuw een film. Ik gok dat het The Hangover wordt. Volgens A. gaat ze vannacht bevallen, ik geloof er ondertussen niks meer van. Dit kind lijkt nu al op zijn vader: altijd net te laat. Komende woensdag dus.

Geef een reactie

