Dagboek van een overzomeraar – deel 38

Eerst maar eventjes de stand van zaken qua nog niet op gang gekomen bevalling. Als ik om zeven uur beneden kom, tref ik daar een redelijk uitgeputte A. aan. Het verkorte verslag: om drie uur een wee, om zes uur weer een wee. De hele nacht geen oog dicht gedaan. Kortom, zij wordt ontslagen van elke vorm van ochtendzorg voor de kinderen en duikt meteen haar bed weer in. Y. en L. ontbijten samen met mij, waarna ik ze wegbreng en voor het eerst sinds ongeveer 38 afleveringen voor het eerst weer naar mijn werk vertrek.

De terugkomst-na-de-vakantie is op een Hogeschool een bizar evenement als je het vergelijkt met het bedrijfsleven. Iedereen komt namelijk tegelijk terug van vakantie, een situatie die zich bij een bedrijf natuurlijk nooit voordoet. Dientengevolge heeft iedereen op zo’n eerste dag vooral veel vakantieavonturen te bespreken. Veel collega’s blijken dit dagboek fanatiek gelezen te hebben, zodat de gesprekken soms een beetje eenrichtingsverkeer worden. Al bij al wordt het natuurlijk niet zo’n heel productieve dag, maar leuk is het wel.

Erg leuk vooral om alle collega’s weer in levende lijve te zien. Het leidt tot leerzame gesprekken. Zo blijk ik niet de enige die in de regio eigenlijk niet naar de sauna durft omdat er bij dat soort gelegenheden nogal wat van onze studentes een baantje hebben. Daarnaast leer ik dat mannen zonder richtingsgevoel totaal niet sexy zijn. M. blijkt tijdens haar vakantie een rustgevende uitwerking te hebben op kinderen met Gilles de la Tourette. L. kijkt nog wazig uit haar ogen vanwege Lowlands, maar is helder genoeg om mij te complimenteren met mijn kleding. “Matcht perfect met je ogen. Zeker met A. wezen winkelen.” Juist. Met J., die tegenover me zit, bespreek ik onder andere de skigondel op de Floriade in Venlo, de zenuwen van een vader voorafgaand aan een bevalling, het opvoedgepruts van sommige van haar en mijn kennissen en mijn eigen gebrekkige sociale vaardigheden op feestjes. C. en BJ. proberen me ervan te overtuigen om mijn nieuwe zoon of dochter, mocht die nog een keertje geboren worden, onafhankelijk van het geslacht een combinatie van hun eigen voornamen te geven. Als tegenprestatie zullen ze elke maand geld overmaken. Kortom, de tijd vliegt en ondertussen maak ik een paar afspraken en rond ik een semesterboek af.

’s Avonds is het superweer om te gaan fietsen: windstil en warm. Ik maak een rondje van een kilometer of dertig en geniet. Bij terugkomst word ik direct de trampoline op gesleurd.

Vanmorgen is A. naar de verloskundige geweest. Die heeft boeiende tips gegeven om de bevalling op gang te helpen. Het kindje wordt vakkundig geschat op 3500 gram. Mijn eigen, minder vakkundige schatting is 3550 gram. Vannacht weer een kans, 5% van de kinderen schijnt precies op de uitgerekende datum geboren te worden. En jawel, dat is dus morgen.

Een gedachte over “Dagboek van een overzomeraar – deel 38

Geef een reactie

