Dagboek van een overzomeraar – deel 39

Ik word, om onduidelijke redenen, om half vier wakker. A. vindt het boven nog altijd te warm en slaapt dus nog steeds beneden en uit die richting hoor ik wat gestommel komen. Ik ga even kijken of de vliezen al gebroken zijn. Niks aan de hand natuurlijk, maar vandaag is de uitgerekende datum en dus lig ik nog wel even een paar uur uurtjes wakker. Het zal voor het eerst sinds weken zijn dat A. beter geslapen heeft dan ikzelf als we aan de ontbijttafel zitten. Het eerste wat Y. weet te melden als hij wakker wordt is dat hij geschminkt wil worden en dus vertrekt hij als een rode kater naar school, terwijl ik met mijn lichte kater naar de Hogeschool ga.

Pas de tweede dag dat ik weer ga werken, maar het voelt nu al als business as usual. Bij ons wordt een semester geopend met een zogenaamde kickoff: een groepsbijeenkomst waarin we de studenten kennis laten maken met de docenten waar ze het komende halfjaar mee te maken krijgen, en hun vakken natuurlijk. We gooien ze dood met informatie, want daarnaast krijgen ze een semesterboek, waarin nog en keertje hetzelfde staat. Dit alles vraagt enige voorbereiding. Samen met C., met wie ik het eerste semester van jaar twee onder mijn hoede heb, proberen we in zowel de kickoff als het semesterboek consequent vernieuwingen aan te brengen. Daarbij worden we steeds meliger. Wacht, ik laat een paar pagina’s van het semesterboek zien (klikken voor een groter formaat):

Voor de kickoff ontwerpen we een spel dat gebaseerd is op Ik hou van Holland, alleen wordt het nu Ik hou van reclame. Wij zullen zelf voor teamcaptain spelen, waarbij het de vraag is wie Jeroen van Koningsbrugge is en wie Guus Meeuwis. Ik kan voor geen meter zingen, dat weet ik wel. Linda de Mol wordt gevonden door naar de andere kant van het bureau te kijken, waar iemand zit die in ieder geval soort van blond is.

Aan het begin van de middag ontwerp ik een bordspel voor een vak dat te maken heeft met branding (in de zin van het bouwen van merken). Het is de bedoeling dat studenten leren wat archetypen zijn, de twaalf archetypen begrijpen en er bestaande merken aan proberen te koppelen. Dat laatste is nog niet zo gemakkelijk, vooral omdat veel merken niet zo zorgvuldig zijn in de opbouw van hun merk.

En dan begin ik mij een beetje slapjes te voelen. Gebrek aan slaap? Ik krijg zin in een Twix, cola, whatever, als er maar suiker in zit. Plotsklaps vraag ik me af wat de suikerwaarde in mijn bloed is. Niet zomaar natuurlijk, aan zoiets gaat een geschiedenis vooraf. J., die tegenover mij zit, heeft Diabetes type 1 (dit laatste moest duidelijk vermeld, type 1 is niet te voorkomen in tegenstelling tot type 2, die vaak wel te voorkomen is met een gezondere levensstijl. Dat u niet denk dat zij ongezond leeft). Vorig jaar heeft zij mij op een dergelijk moment van plotselinge versuffing met een licht sadistische blik aangeboden mij in  mijn vinger te prikken en de bloed-suikerwaarde te meten. Fluitje van een cent, doet zij immers elke dag. Eerlijk is eerlijk: ik ben een tikje hypochondrisch aangelegd en durfde niet. Bang voor, ja voor wat eigenlijk? Het is blijven knagen en nu moet het maar eens. Bam, naaldje erin, bloed uitknijpen en meten maar. Ik scoor een 6,1. Dat is helemaal niet laag, een gezond mens hoort tussen de 4 en de 7 te zitten. Ik heb helemaal geen cola nodig, allemaal psychologisch! Collega L. ziet het allemaal gebeuren en wil ook wel eens een meting laten verrichten. Hij scoort een 4 komma nog wat. Wel lager, maar hij heeft dan ook een salade gegeten bij de lunch en ik spaghetti. En dat laatste is natuurlijk een rijke bron van suikers. Dan begint L. een verhaal over de schade die het eten van gluten aanricht. In Amerika (komt hij vandaan), zijn glutenvrije diëten een trend. Kortom, na vlees (te veel CO2 en vol met antibiotica), vis (lege wereldzeeën), chocola (zielige Afrikaanse boeren), suiker (slecht voor je tanden), vet (word je dik van), aspartaam (krijg je kanker van) en groenten (met gif bespoten), kunnen we nu ook geen gluten meer eten. De enige oplossing om nog gezond en zonder schuldgevoel te leven is sterven van de honger.

Hoe dan ook, ik ga naar huis om flink wat gluten te eten. Mie staat er op het menu, met een vage, maar lekkere en pittige saus. Vraag van collega E. vandaag naar aanleiding van dit dagboek: “Zeg, eten die kinderen van jou al die lekkere dingen die jullie maken ook echt op?” Voor wie zich dat ook al afvroeg: L. zo goed als altijd, Y. soms.

5 gedachtes over “Dagboek van een overzomeraar – deel 39

  1. Hee, ontwaar ik op de foto niet naar ik meen Harm -met- een- poging-om-via-de-socialmedia-van- het- roken-af-te-komen? Of vergis ik mij?
    Ik ben trouwens benieuwd hoe het met zijn actie is afgelopen. Als je er niets meer van hoort, is het meestal mislukt. Ik hoop op het tegendeel. Herinnert mij eraan dat er nog wel meer oude Nutblogkwesties open staan.

  2. Wat me zo bijstaat:
    de definitieve versie van NUT´s mission statement- het visuele NUT-manifesto – de NUT-pocket – de NUT-boete en NUT-bon bij buitensporige oppervlakkigheden – de vormgeving van het NUTblog en het verschijnsel Tijd – de stand van zaken van de aankoop van ´de´ berg en actualisatie van de Lance-factor – de oprichting van een museum (Buchstaben) – op uitnodiging inschakelen van externe deskundigen – NUT-view en heeft NUT gelijk (en terugbetaald) gekregen, qua administratiekosten van 6 euro?

    1. Beste Wallie, je hebt gelijk dat er best nog wat punten openstaan. Ik kan je melden dat er aan een aantal initiatieven gewerkt wordt waaronder de NUt-pocket, NUt-views en de oprichting van een museum. Het motto van NUt ‘niets moet, NUt mag’ is leidend, m.a.w. wat in het vat zit, verzuurt niet!

Geef een reactie

