De wenkbrauwen van Ruud Lubbers

Ruud LubbersNiet gedacht het op deze plek ooit over een postzegelalbum te hebben, maar goed. De Voorzitter heeft zo’n postzegelalbum.
En ik kan me voorstellen dat het voor filatelisten een uitkomst is. Ruim 20 jaar geleden gebruikte ik het voor een andere verzameling, namelijk karikaturen.
Wekelijks ging ik in de weer met een schaar en ik geloof de Arnhemsche Courant om daar weer netjes een nieuwe ‘kop’ uit te snijden.
Meestal was het mijn vader die na het avondritueel zei: ‘D’r zit er weer eentje in …’. Een moment van grote vreugde …

Wat zijn dat dan, die koppen? Het zijn kleine karikaturen van politici, sportmannen- en vrouwen, tv-persoonlijkheden en wereldleiders. Zeer treffend en gedetailleerd getekend, steeds voorzien van een groot hoofd en een klein lijfje.

Jacques Chirac (ca. 1970)Pas gisteren ontdekte ik de naam van de karikaturist en die dient voluit genoemd te worden op NUtblog.
Wilfred G. Kalkman (1924 – 2001) tekende van begin jaren zestig tot midden jaren negentig voor o.a. De Tijd, Het Vrije Volk en Dagblad Tubantia. Op 71-jarige leeftijd vond hij het welletjes en stopte met de ‘koppen’. Het Persmuseum in Amsterdam bezit een schenking van ruim 1100 karikaturen en ook online via het International Institute of Social History (IIHS) is een fantastische collectie te bekijken.

Na een tijdje dacht ik ‘dat kan ik ook’ en begon de karikaturen na te tekenen. Hoogtepunt in mijn eigen serie is nog steeds Ruud Lubbers (op korte voet gevolgd door Michael Gorbatsjov). Dat ik me aanvankelijk in Lubbers’ wenkbrauwen verslikte heeft me er niet van weerhouden te stoppen. Ook Leo Beenhakker, Ed Nijpels en Paus Johannes Paulus II kwamen aan bod. Jacques Chirac werd een karikatuur van zijn karikatuur toen ik er een joint bij verzinde.

(Afbeeldingen: International Institute of Social History en de Voorzitter)

4 gedachtes over “De wenkbrauwen van Ruud Lubbers

Geef een reactie

