NUt verklaart nader: de neergang van Apple

Welkom in het economische katern van NUt. Beetje helemaal nieuw! Wij duiken de economie in en verklaren één en ander voor u nader. Of doen toch in ieder geval een gezond bedoelde poging daartoe. Deze keer (wie weet komt er een volgende keer!) hebben we een toelichting op de fruittelers onder u, althans, degenen die belegd hebben in Apple. Want het knuffelaandeel (dit woord hoort sowieso in een economisch katern thuis) gaat de laatste tijd hatseflatsikidee onderuit.

Is het een gezonde correctie op een zeepbel? Of is er meer aan de hand? Wij denken aan het laatste. Volgens ons is het antwoord te vinden in het fenomeen branding en -specifieker nog – in de archetypen. De archewatte? Juist, het idee van de archetypen zoals ze door de filosoof Jung (inderdaad, leerling van Freud)  ooit werden ontworpen. Volgens Jung wordt het menselijke gedrag gestuurd door de onbewuste aspiraties en ambities die we allemaal in ons hebben. Daarbij worden vaak twaalf rollen onderscheiden. Vrijwel alle succesvolle merken hebben één van deze rollen geadopteerd en dragen deze consequent uit. Zo ook Apple. Slim, want werken met een archetype geeft een merk een menselijk en herkenbaar gezicht en betekenis.

Maar Apple koos een archetype dat wat in de knel komt bij grote groei: de zogenaamde outlaw. Dit archetype is rebels en probeert markten op zijn kop te zetten. Het moet ánders! En wat is de slogan die we allemaal van Apple kennen? Juist: Think Different. Apple probeert kortom de rebel in ieder mens aan te spreken door zelf rebels te zijn.

Maar ja, hoe gaat zoiets? Hoera de revolutie, maar de nieuwe leiders blijken net zo autoritair! Als je marktleider wordt en je producten vooral bemind worden door dertigers en veertigers wordt het wat lastig om op geloofwaardige wijze het idee te verkopen dat je anders en rebels bent. Zeker als het je al een paar jaar niet meer lukt om zelf een markt op zijn kop te zetten (waar blijft toch die écht revolutionaire Apple TV?). Kortom, de merkboodschap van Apple heeft het zwaar. Het merk boet in aan betekenis, waardoor klanten niet langer bereid zijn om de achterlijk hoge prijzen van Apple te betalen en het bergaf gaat met het bedrijf. Dat is verder prima voor iedereen die geen aandelen heeft en jammer voor mensen die wel aandelen hebben.

Zo, dat scheelt u weer een exemplaar van het NRC Handelsblad of The Financial Times!

Advertenties

3 gedachtes over “NUt verklaart nader: de neergang van Apple

    1. Nee, switchen is niet aan te raden. Het archetype komt als het goed is voort uit de diepste ziel van het bedrijf en die verander je niet. Maar veranderen van archetype is nou juist wat Apple wél aan het doen is. Het bedrijf begint verdacht veel trekken van een ander archetype te vertonen: de ruler.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s