Over machtsafstand en vliegtuigcrashes

Vandaag werd het onderzoeksrapport naar de vliegramp in Tripoli gepubliceerd. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat dit onderzoek grondig is uitgevoerd en maakte een animatie van wat er misging:

Dit alles deed de Beschermheer denken aan een hoofdstuk in het boek Uitblinkers van Malcolm Gladwell. De auteur duikt in het betreffende hoofdstuk in de oorzaken van vliegtuigcrashes. Er blijkt vrijwel altijd sprake te zijn van een optelsom van ongelukkigheden: vermoeide bemanning, een landingsbaan met verouderde apparatuur, iets in het vliegtuig dat niet werkt, slechte weersomstandigheden. Op zich geen onoverkomelijke problemen, maar in combinatie met elkaar soms dodelijk.

Gladwell komt echter tot nog een andere verrassende conclusie: de kans op een vliegtuigongeluk is ook cultureel bepaald. Culturen die hoog scoren op machtsafstand (de mate waarin leden van een cultuur accepteren dat er verschillen in macht zijn; inderdaad, daar scoren we in Nederland laag op) maken meer kans neer te storten. Hoe zit dit? In de cockpit van een verkeersvliegtuig wordt nooit alleen gewerkt, er zijn altijd minstens twee piloten. De communicatieprotocollen zijn zo ingericht dat de co-piloot het moet melden als hij denkt te signaleren dat de gezagvoerder een fout maakt. U raadt het al: voor iemand die gewend is een flinke mate van autoriteit te accepteren is de aarzeling om dit daadwerkelijk te doen groter. Hij aarzelt, aarzelt nog even en dan is het al te laat. Plof.

In het boek blijkt dat bijvoorbeeld Korean Airways als gevolg van deze culturele dimensie slecht scoorde qua veiligheid. De oplossing lag in het erkennen van het probleem en het verbeteren van de communicatie in de cockpit. Het heeft al vele levens gered. Wellicht dat ook bij het ongeluk in Libië een grote machtsafstand een rol speelde. Een korte zoektocht naar de score op machtsafstand van Libië leverde echter enkel van alles op over de onvrijwillige machtsafstand van Khadaffi. En da’s weer heel wat anders!

Advertenties

Een gedachte over “Over machtsafstand en vliegtuigcrashes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s