Waarom organisatieveranderingen zoveel ellende veroorzaken

Ook wel eens een organisatieverandering meegemaakt? In de meeste gevallen gaat het zo: de directeur van de toko gaat voor de groep staan, zegt dat de buitenwereld de organisatie dwingt om een paar stappen voorwaarts te zetten, licht het te optimistisch ingeschatte tijdspad waarop deze stappen gezet moeten worden kort toe en eindigt met de zalvende boodschap dat persoonlijk leed zoveel mogelijk voorkomen zal worden. Om vervolgens een traject te starten dat een paar stappen terug betekent en maximaal persoonlijk leed veroorzaakt. Wij van NUt vroegen zich al een tijdje af: hoe komt dat toch? Waarom lijken beslissingnemende mensen toch zo weinig empathisch?

Vandaag kwamen we achter het antwoord: omdat het zo is. Wacht even, nog een keer: omdat het zo is.

We zijn namelijk een boek aan het lezen van de auteur die al tweemaal het wereldbeeld van de Beschermheer wist te kantelen (2 x een kwart, de wereld ziet er dus sindsdien totaal omgedraaid uit). Daniel Pink dus, die verbluffend heldere meesterwerken schreef op het gebied van motivatie en creativiteit. Of eigenlijk andersom. Nou ja, wat maakt het uit. Het nieuwste boek van Daniel Pink, waarvan we nog maar even af moeten wachten of het de wereld weer een kwart doet kantelen, gaat over verkopen. “We are all in sales now”, zegt Pink. Hij bedoelt: allemaal besteden we veel van onze tijd aan het overtuigen van anderen.

Het boek heet dan ook “selling is human”. Op 1/3 kwamen we vandaag een interessant passage tegen over perspectiefwisseling en empathie. Een leuk stukje huiswerk voor u: knip eens tien keer met uw vingers en teken vervolgens een E op uw eigen voorhoofd.

Gedaan?

Was de E leesbaar voor iemand die tegenover u stond of voor uzelf? Het blijkt een goede indicatie van hoe sterk u geneigd bent te denken vanuit het perspectief van een ander. En wat blijkt uit diverse wetenschappelijke onderzoeken? Hoe meer macht mensen hebben, hoe vaker ze een E tekenen die ze alleen zelf kunnen lezen. Oftewel: hoe meer macht mensen hebben, hoe minder goed ze zijn in het denken vanuit het perspectief van een ander. Ain’t that scary? Juist de mensen die geacht worden erin te slagen u juichend een organisatieveranderingstraject te laten doorlopen hebben moeite de zaak vanuit uw perspectief te bekijken. Wij van NUt vinden het een schokkende, veel ellende verklarende wetenschap. Treurigstemmend of niet, doe er uw voordeel mee.

4 gedachtes over “Waarom organisatieveranderingen zoveel ellende veroorzaken

  1. De treurnis uit de eerste alinea is herkenbaar, mijn voormalige werkgever was er ook zo een uit die categorie.
    Zo de baas al te bewegen is om vingerknippend en E tekenend door het traject te gaan, valt overigens moeilijk in te zien hoe daarmee een voordeel kan worden behaald.
    Je zit ermee opgescheept.

  2. Onvolledige communicatie over en in het proces is ook vaak aan de orde in een veranderingstraject. Het begin en eind wordt beschreven maar tijdens het traject loopt wordt de werknemer onvoldoende geïnformeerd, wat op meer weerstand stuit.

  3. De Beschermheer heeft zeker een punt. Helaas worden op ‘baasjesfuncties’ vaak de verkeerde mensen gezet. Bijv. senior medewerkers die als blijk van waardering na jaren maar eens op een leidinggevende positie worden gezet. Nooit zomaar doen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s