Geluk is de geur van een nieuwe auto?*

1947 Packard Clipper Super Touring SedanStapels autofolders, van BMW tot Mazda van Citroën tot Toyota. Ik kreeg ze van een schoolvriendje. Hij was, net als ik, zo’n jongen die op de AutoRAI alle stands afstruinde en met plastic tassen vol papier huiswaarts keerde. De folders belandden uiteindelijk onder mijn bed om stof te verzamelen.

De magie van de glanzende autofolder, hoe zit dat toch?

De Voorzitter groeide op in een tijd van economische voorspoed. Mensen kochten, bij wijze van spreken, een nieuwe auto als de asbak vol was. Ook bij ons thuis stond er toch zeker elke vier jaar een nieuwe auto voor de deur.
Mijn vader was merkvast. Zijn Nissan-dealer was gevestigd op een fantasieloos industrieterrein in het oosten van het land. Het uitkiezen van een nieuwe Japanner was een ritueel waarbij de dealer steevast de trekhaak cadeau deed (of was het de metallic lak?).

Voor mij maakte de geur van nieuw rubber en benzine en het rekje met autofolders het bezoek al waard. Als ik een nieuw foldertje kon bemachtigen, het liefste van één van de sportauto’s, dan was ik gelukkig. Een eigen auto was toekomstmuziek; de vurig gewenste oldtimer is er nog steeds niet.

somevolkswagenownerslookdownJe status en geluk ontlenen aan autobezit is allang niet meer van deze tijd.
Dit wordt bijvoorbeeld bevestigd door cijfers waaruit blijkt dat nog maar 69% van de Duitse twintigers een rijbewijs bezit (dit was 80% in 1992).
Superzuinige stadsauto’s sieren ons straatbeeld in toenemende mate, naast initiatieven als Greenwheels en Car2Go. Door de verstedelijking ontdekken steeds meer (stads)mensen de tweewieler als vervoermiddel bij uitstek.

Adrian van Hooydonk (hoofd design bij BMW) zegt hierover: ‘Wij moeten het mobiliteitsprobleem oplossen … het kan zo zijn dat onze auto ons straks vertelt dat we het laatste stukje beter met de metro kunnen gaan.’ (zaterdagbijlage Trouw, 5 april 2013).
Binnenkort komt BMW met hun eerste elektrische scooter.

Anno 2013 is de autofolder, ooit de voorbode van het geluk, een PDF van 300KB.

*Ontleend aan een citaat van Don Draper, reclameman in de populaire tv-serie Mad Men
(Afbeeldingen: plan59.com en thesamba.com)

Update: 3 februari 2014

Een gedachte over “Geluk is de geur van een nieuwe auto?*

  1. Opvallend dat de huidige Duitse twintigers een lagere rijbewijsgraad heeft dan in de negentiger jaren. Om snel vooruit te komen hebben ze wellicht meer aan een goede kruiwagen dan aan een snelle auto.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s