De spelende mens: Arcosanti en New Babylon

De secretaris en zijn gezin mogen zich straks de gelukkige eigenaren  noemen van een zelfgebouwde woning. Een woonvorm, opgezet zonder intiële bemoeienis van projectontwikkelaars, die past in een traditie die opkwam in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Tijd voor een terugblik op twee ongewone projecten uit de architectuurgeschiedenis.

New Babylon
Het is 1949 en Constant, verbonden aan de Cobra-beweging, legt de eerste hand aan New Babylon.
Hij geloofde niet in het ‘planningsmodel’, belangrijk voor hem was de rol van de bewoner en de architect in het bouwproces.
Volgens de kunstenaar viel het sociaal-culturele aspect van een stad, in de verwoede na-oorlogse opbouw, tussen wal en schip. New Babylon was Constants antwoord op die ontwikkeling.

New Babylon (detail)

Met zijn concept was Constant zijn tijd ver vooruit, hij voorzag de afname van menselijke productie-arbeid en de toename van vrije tijd in het dagelijks leven. Het steeds veranderende uiterlijk van New Babylon wordt bepaald door de mens en haar creatieve kwaliteiten.
Babylon, het hedendaagse Irak, was in de 23e eeuw v.Chr. het cosmopolitische en culturele middelpunt van de wereld. De toen grootste stad ter wereld werd gekenmerkt door haar nomadische inwoners met ongeremde creativiteit en het bestuur door vrije burgers. Logisch dus dat de Amsterdammer juist voor de naam New Babylon koos.

Arcosanti
‘Arcology’, is een term die Paolo Soleri introduceerde, ‘het is een set van ontwerpprincipes voor architectuur, beschreven door de architect. De principes zijn gericht op het ontwerpen van enorme woonomgevingen met een extreem hoge bewoningsdichtheid, die zowel woningen, bedrijven als landbouwfaciliteiten omvatten en die het milieu zo weinig mogelijk belasten. Vaak zijn dit soort omgevingen autarkisch.’ (bron: Wikipedia)
Arcosanti was hét voorbeeld van een arcologisch systeem en levenswerk van Paolo Soleri (die in april van dit jaar overleed).

Arcosanti

Soleri richtte zich met zijn project tegen de suburbane wooncultuur waar overconsumptie en sociale isolatie welig tiert tussen de rijtjeshuizen.

De stad in de woestijn van Arizona is in de jaren 50 opgezet als experiment en dient vandaag de dag nog steeds als een bron van inspiratie voor invloedrijke hedendaagse architecten (zoals Hundertwasser) en huizenbouwers die echt een verschil willen maken.

Er is een vlag geplant in de buurt van Nijmegen, het begin van iets moois …?

Bronnen: archdaily.com, wdw.nl, Wikipedia en Nomadic Urbanities: Constant’s New Babylon and the Contemporary City, Julie Nichols
(Afbeeldingen: relationalthought.wordpress.com en Ken Howie)

Update: 8 maart 2014

Een gedachte over “De spelende mens: Arcosanti en New Babylon

Plaats een reactie