trois_couleurs_blue

The Story of Film – An Odyssey (1-15) ++++½

David Bordwell, filmhistoricus, zei het al: ‘What happens today springs from what happened yesterday.’
In de filmgeschiedenis wordt driftig gekopieerd, al dan niet per scène of integraal. De meest geslaagde remake ooit was Scarface (1983), het origineel stamt uit 1932.

The Story of Film – An Odyssey van regisseur Mark Cousins is een bijna 15 (!) uur durende documentaire. Deze zomerweken zijn bij uitstek geschikt om bijna de gehele serie te bekijken (deel 6 en 7 zag ik al eerder).

Three Colours: Blue (1993)

Licht, geluid en de waarheid maken cinema groots volgens Cousins. Hij knoopt deze elementen meesterlijk aan elkaar met dwarsverbanden, de ontleding van ‘vergeten’ scènes en aandacht voor outsiders. ‘De landkaart van de filmgeschiedenis moest opnieuw worden getekend’, beweert de man uit Belfast.

De filmcriticus trakteert ons ook op belangrijke feitjes.
Hij legt uit waarom Hollywood hét filmoord werd. Niet door het gunstige klimaat maar door het auteursrecht. In het oosten van de VS was het filmproces beschermd. Een uitvinding als de ‘Latham-loop’ (die het ‘breken’ van de film tegenging) was gepatenteerd. Californië was blijkbaar ver genoeg om dat auteursrecht te omzeilen.

Saboteur (1942)

Alfred Hitchcock was, volgens Cousins, een betere beeldmaker dan Picasso. En wel om zeven redenen! Gebruik van perspectief, close-ups en (gebrek aan) geluid zijn de voornaamste.

Cousins (of zijn cameraman) kiest zelf voor close-ups en afgesneden kaders in zijn interviews met de hoofdrolspelers uit de filmgeschiedenis. Zo voelt het als een werkelijk gesprek. De afzonderlijke secties leidt hij in met gestileerde beelden en zijn zangerige Noord-Ierse accent.

The Passenger (1976)

Dit citaat van filmmaker Robert Bresson: ‘Be the first to see what you see as you see it’ (Notes on Cinematography, 1977) is geheel van toepassing op de maker van deze epische filmreis. Vanaf nu kijk ik met andere ogen naar de filmgeschiedenis.

Bron: de Filmkrant. Zie ook de uitgave ‘Close-up. Wereldgeschiedenis van de film.’ van Mark Cousins)
(Afbeeldingen: celluloidjournal.tumblr.com en thedancingimage.blogspot.com)

3 gedachtes over “The Story of Film – An Odyssey (1-15) ++++½

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s