Dit gaat niet over lijm: Made to stick (+++++)

Als je goede ideeën wilt bedenken, kun je gewoon bij nul beginnen en er het beste van hopen. Kan werken. Slimmer is het echter om je eerst af te vragen wat goede ideeën kenmerkt. Heb je vast een beetje een richting waarin je kunt denken én een mooie toets voor als het idee daar is. Er zijn verschillende visies op de gemeenschappelijke kenmerken van goede ideeën. Je zou bijvoorbeeld uit kunnen gaan van de zes vaardigheden van Daniel Pink (A whole new mind, al eerder besproken op dit blog). Een goed idee blijkt dan vaak goed gedesigned, speels, zinvol, rijk aan empathie, een slimme koppeling tussen andere ideeën en/of verhaalkenmerken te bezitten.

Een andere visie wordt gegeven in het geweldige boek Made to stick – Why some ideas hold and others come unstuck van Chip en Dan Heath. Zij hebben een succesformule ontwikkeld die ervoor zorgen dat een idee blijft plakken. Uitermate handig voor reclamemakers, docenten en ja, iedereen met een idee eigenlijk.

De formule wordt gevormd door de letters SUCCES.

Daar gaat ie:

Simple: een goed idee is eenvoudig uit te leggen.

Unexpected: een goed idee heeft iets onverwachts in zich. Het wijkt af van onze basisvoorstellingen.

Concrete: een goed idee is niet vaag, maar helder en to the point.

Credible: een idee kan goed zijn, maar wordt pas als goed ervaren als de afzender geloofwaardig is.

Emotional: een goed idee doet wat met mensen. Het maakt ze aan het huilen, lachen, etc.

Stories: daar zijn ze weer: verhalen. De hersenen van mensen zijn nou eenmaal gemaakt voor verhalen. In verhaalvorm bevatten en onthouden we het beter.

Wij van NUt verlenen reclamemakers graag nog een kleine, gratis dienst. We hebben wat toegevoegd aan de formule: A SUCCES. De A staat daarbij voor Archetype. Een reclame-idee moet namelijk ook voldoen aan het voor het merk gekozen archetype, anders is het geen goed idee.

Ziezo. Made to stick gaat dus niet over lijm, maar over ideeën. Lezen, dat boek, want elke letter wordt keurig uitgewerkt door de auteurs. Bovendien kom je alles te weten over de curse of knowledge. Omdat we in een goede bui zijn, durven we er zelfs 5 sterren aan te hangen! Daar komt-ie: +++++.

Een gedachte over “Dit gaat niet over lijm: Made to stick (+++++)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s