Machinefabriek

Dromerige drones van Machinefabriek

De drone is een actueel verschijnsel en slaat natuurlijk op het onbemande vliegtuigje waar wereldwijd veel over te doen is.
Maar er bestaat nog een andere drone; de muzikale drone.

Een muzikale drone is een aanhoudende toon in een compositie met een specifieke klankkleur. In oosterse en traditionele Ierse muziek wordt de drone veel gebruikt.
Vanwaar die interesse in de drone?
Sinds een jaartje staat bij mij Machinefabriek op de office playlist. De muziek voor de film over kunstenaar Sol Lewitt (zie trailer), die begeleidt wordt door de mysterieuze tonen van Machinefabriek (aka Rutger Zuydervelt), maakte me nieuwsgierig.

De 35-jarige muzikant en ontwerper maakt elektroakoestische muziek – laten we het maar zo maar noemen. Muziek die onder je huid kruipt en dat is te danken aan die eerder genoemde drone.
Nummers zoals Lawine (zie player hieronder) klinken, zoals een recensent eerder zei, … als de winter: je zoekt de warmte op omdat het buiten zo koud is …

Er is natuurlijk veel meer over de muziek te zeggen. Voor een inhoudelijk interview met de Arnhemmer verwijs ik naar KindaMuzik, hierbij een passage uit het interview:
‘… er zit geen achterliggend idee achter. Ik heb een hekel aan intellectuele muziek waarbij je eerst een boek moet doorwerken om het helemaal te snappen … Natuurlijk, ik breng het niet voor niets uit. Ik wil mensen graag blij maken. Dat is de enige reden waarom ik het verspreid.’

Machinefabriek, die zijn eigen artwork ontwerpt, creëert met albums als Marijn (2005) en Colour Tones (2012, zie player) sferische filmbeelden. De film die erbij hoort bestaat alleen niet. Als die ooit gemaakt wordt, zou ik ‘m zeker gaan bekijken.

Foto: Ter-burg (Wikimedia Commons)

Geef een reactie

