Nike: de symphony van het wafelijzer

Voor de creativiteitsstudenten van de Beschermheer staat deze week in  het teken van de vaardigheden symphony en design. Deze twee vaardigheden zijn nauw met elkaar verbonden. Symphony is te definiëren als het talent om connecties te zien tussen zaken die op het eerste gezicht niet bij elkaar horen. Door ze toch te combineren ontstaat een origineel idee met waarde. Veel design werkt zo. Goede designers zijn bij uitstek grensoverschrijders: sponzen die nieuwsgierig om zich heen kijken, alles opzuigen en op latere momenten gebruiken in hun werk.

Tja, het is me nogal een inleiding om het even te hebben over het wafelijzer dat het succes van Nike inleidde. Het verhaal daarachter schijnt namelijk als volgt te zijn. Eén van de oprichters van het latere Nike, Bill Bowerman, was op zoek naar een schoenontwerp dat zonder spikes tóch volop grip bood op moderne atletiekbanen. Toen hij op een ochtend wafels zat te bakken keek hij opeens naar zijn wijfelijzer en dacht: “This might work”. Hij goot rubber in zijn wafelijzer en begon met het eindresultaat tests uit te voeren. It damn’ worked! Eerlijk is eerlijk, een betere schoen dan de Adidas Dragon zal er wel nooit komen, maar dit is een mooi verhaal en een pracht van een symphony.

De next breakthrough zit niet verstopt. We hebben het ding zelf al wel gezien, maar de big picture nog niet. We kijken zo veel en zien zo weinig!

 

bron: http://www.storytellingmatters.nl/corporate-branding/item/over-het-onbekende-persoonlijke-verhaal-van-nike.html

2 gedachtes over “Nike: de symphony van het wafelijzer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s