Zintuiglijke herinneringen en waarnemingen

Van de nostalgische secretaris is bekend dat hij regelmatig terugdenkt en -kijkt op zijn leven. Helaas is dat niet altijd goed, daar waar het ontaardt in begrippen als piekeren, falen, schuld en spijt. Er zijn echter ook genoeg momenten die hij wel graag in herinnering roept. Daarbij denkt een ieder vast aan wat ‘grotere’ gebeurtenissen als een vakantie, een huwelijk, een bijzonder uitstapje en meer van dien aard. Maar zo nu en dan gaat het hierbij over schijnbare futiliteiten waarin zintuigen een belangrijke rol spelen. Bij alle herinneringen speelt (terug)zien een belangrijke rol, maar vlak het ruiken en horen niet uit!

De secretaris somt hieronder een aantal van die ogenblikken op: sommige tamelijk universeel, andere heel persoonlijk. Enkele sensaties zijn overigens zo weer te realiseren:

– De specifieke reuk van een dennenbos nadat er een buitje is gevallen. Heerlijk om dan te wandelen of hardlopen daarin.

Bron: geheugenvanNederland.nl

– Het geluid van de strijkbout op de houder als mijn moeder aan het strijken was. Dat gaf me een geruststellend, huiselijk gevoel.

– De geur van je gezinsleden. Ik wil niet vies doen, maar zelfs de ontlasting in de luiers van de kinderen vond en vind ik nog steeds vertrouwd. Vanzelfsprekend is het niet mijn favoriete klusje, maar zoals de vos in ‘Le Petit Prince’ ook zegt: “als je me tam maakt, dan zullen we elkaar nodig hebben. Dan wordt mijn leven vol zon. Dan ken ik voetstappen, die van alle andere verschillen. Voor andere voetstappen kruip ik weg onder de grond, maar jouw stap zal me juist uit mijn hol roepen, als muziek”

– Het kalmerende geluid van een beekje dichtbij je tent, stukken beter dan een lorazepam om tot rust te komen.

– Vroeger op een mooie zomerse dag de reuk van teer op een fietspad en tegelijkertijd het geluid van de steentjes die onder je banden vandaan knetterden en kraakten.

– Een spinnende kat op schoot, en dan lekker aaien. Zowel een lust voor het oor als voor het algehele welzijn

– Het geluid van een specht in een bos; benadrukt de stilte juist extra.

Helpt u mee uw specifieke herinnering qua horen, ruiken of voelen met de secretaris te delen?

4 gedachtes over “Zintuiglijke herinneringen en waarnemingen

  1. Interessant! Nogal wat van mijn favoriete zintuiglijke herinneringen hebben te maken met de wielersport. Er gaat niets boven de zoemende bandjes van een peloton. Ook bijzonder is de geur van massageolie bij de start. Buiten de wielersport gaat er niets boven het licht, de geur en het geknetter van een kampvuur.

  2. Wat mij bijblijft is:
    het geluid van een zingende merel aan het begin van de lente,
    het wegstervende geluid van een motor op de snelweg in een warme zomernacht, het roekoeën van een duif in de tuin van mijn grootouders,
    de geur van de houtafdeling op de vliering in de kluswinkel (ik was 9 jaar).

  3. Het knappe van de blog is dat je je weer bewust wordt van het onbewuste. Ieder heeft zo zijn eigen voorbeelden, bij mij de geur van leer, race-olie, en de ouderwetse warme bakker.

  4. Bij mij de geur van de zilte zee telkens weer als ik op Texel kom. En niet te vergeten de eeuwig durende golfslag, die geeft me veel rust. ik begin dan altijd te mijmeren hoeveel miljoenen mensen door de jaren heen over ditzelfde stuk strand gelopen hebben en hetzelfde ervaren hebben.

Geef een reactie

