Beetje té gemakkelijk voor Dr. Oetlul, die mix van Dr. Oetker

In een poging mijn kinderen op de lome zondagochtend een beetje creativiteit op basisniveau bij te brengen, trok ik vanmorgen een pak Dr. Oetker kruidcakemix van de plank. Wij zullen verdorie eens iets betekenisvols (want lekker) maken! Vijf minuten later hadden ze alledrie plakhanden, werd de beslagkom leeggesmurft en begon zich in ons huis een heerlijke baklucht te verspreiden. Operatie geslaagd dus? Eh ja, maar het duurde wel érg kort.

Veel designprocessen zijn gericht op het gemakkelijker maken van dingen. Dit lijkt aardig gelukt bij de kruidcakemix van Dr. Oetker. Zelfs de grootste Dr. Oetlul namelijk, kan zo’n cake maken. Je schudt het poeder uit pak in een kom, doet er wat water bij, roert het door elkaar en giet het plakkerige resultaat in een cakeblik. Uurtje in de oven ermee en klaar. En eerlijk gezegd is het nog lekker ook. Kortom, geweldig gedesigned product zou je denken.

Niet helemaal toch. What exactly goes wrong? Bij het bakken van een cake draait het om meer dan het eindresultaat. De weg naar het eindresultaat toe is zeker zo betekenisvol als het eindresultaat zelf en beïnvloedt bovendien de perceptie van het eindresultaat. It’s the experience of the journey that matters! Een cake is pas echt lekker als je er wat moeite voor gedaan hebt.

Natuurlijk is de Beschermheer niet de eerste met dit inzicht (het is oppassen geblazen in deze qua plagiaat overgevoelige tijden). Bij het bakmerk Betty Crocker lanceerden ze rond 1950 dezelfde soort bakmixen als die van Dr. Oetker. Alléén water toevoegen was de ijzersterke belofte.  Gek genoeg wilde het met de verkoop van de producten niet vlotten.

De oplossing was verrassend. Psychologen adviseerden om het eierpoeder uit de mix te halen. Het zelf moeten toevoegen van eieren zou kunnen volstaan om de gebruiker van het product het gevoel te geven dat hij (nou ja, in die tijd meestal zij) zélf een substantiële creatieve bijdrage aan het eindresultaat leverde. En jawel hoor, de verkoopcijfers schoten omhoog.

Fijne moraal heeft dit verhaal. Bij design ontwerp je eigenlijk geen dingen. Je ontwerpt experiences. En over die experience kun je maar beter diep nadenken. Doordat mensen wat ingewikkeld in elkaar zitten kun je een experience ook te gemakkelijk maken.

Wij van NUt adviseren om van dit inzicht ook gebruik te maken in de experiences die u voor uzelf ontwerpt. Als u het op momenten dat het u niet tegenstaat het uzelf een beetje moeilijker maakt, heeft u een leuker leven. Voorbeelden: ga op een mooie dag eens op de fiets (met wind tegen!) naar uw werk in plaats van met de auto. Maak – als u toch geen haast heeft – een lange vakantierit met een autokaart in plaats van een navigatieapparaat. Scheer op een dood moment uw baard-/oksel-/schaamhaar met de hand (nou ja, met een scheermesje dus) in plaats van met een apparaat (wellicht niet in het openbaar, da’s toch wat gek).

Vrijwillig en zonder tegenzin het u zelf een beetje moeilijker maken dan nodig: dat betekent eigenlijk een spelletje spelen. Life is a game. Just play more.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s