Donor voor nu, fan voor altijd… Zinvolle ideeën werken.

Bent u donor? Ik wel. Of beter gezegd: ik ben het niet niet. Ik geloof dat het kaartje in mijn portemonnee zegt dat mijn nabestaanden het mogen zeggen. En ik hoop, zeker sinds ik kinderen heb, dat zij besluiten dat ik nog wat voor een ander kan betekenen mocht ik wat al te vroeg heengaan, wat ik dan weer niet hoop.

Zoals mij zijn er gelukkig velen. Maar er zijn er nog meer die zo’n donorregistratiekaartje nog niet ingevuld hebben. En het blijkt uitermate moeilijk om ideeën te ontwikkelen die mensen aanzetten tot deze toch vrij eenvoudige gedragsverandering. Aan de andere kant: wie wil er nou nadenken over zijn eigen sterfelijkheid?

Vandaag kregen we tijdens een presentatie van het reclamebureau Ogilvy & Mather in het zeer sfeervolle Tobacco theater een prachtig voorbeeld voorgeschoteld van een (campagne)idee dat volop inspeelde op het gevoel van zingeving van mensen en daardoor wél werkte. Stel dat je een bloedfanatieke supporter bent van de Braziliaanse voetbalclub Recife, en dat ook na je dood nog wilt zijn. En stel dat dat kan door donor te worden.Dan krijg je dit. Mooi en ontroerend. Een prima ondersteuning van de stelling dat zinvolle ideeën bijna altijd goede ideeën zijn.

Een gedachte over “Donor voor nu, fan voor altijd… Zinvolle ideeën werken.

  1. Hoe krijg je het filmpje gevonden? Ontroerend en het kan ook in Nederland werken, denk ik. Maar je zult maar opgescheept zitten met FC Oss. Een intrinsieke donorregistratie (al vanaf de jaren zeventig) was dan ook al mijn eerdere keuze..

Geef een reactie

