Schitterend op de long line: Break free. Eat broccoli.

Op dit moment geef ik een cursus branding aan mijn tweedejaars communicatiestudenten. Ze bouwen aan wijnmerken en zijn er de afgelopen weken achter gekomen dat ze helemaal geen wijn verkopen, maar overtuigingen achter wijnen. En die overtuigingen, die hebben met wijn meestal bar wijnig (sorry, flauw) te maken.

Als de overtuiging staat, wordt deze verkondigd in een manifesto, waarna we met archetypen aan de slag gaan om het merk een herkenbare rol in het leven van de consument te laten spelen. De creatieve vertaling maakt de positionering vervolgens uniek.

Ik ben ooit begonnen om de creatieve vertaling op te delen in een long line en een short line. Op de long line vinden we alle communicatie-elementen die minstens een jaar of vijf meegaan: naam, kleuren, logo, soundlogo en tagline (payoff) bijvoorbeeld. Tenslotte bedenken we nog een campagne op de short line: die communicatielementen die campagnematig ingezet worden.

Goed, lang verhaal om een aanloop te nemen naar onderstaande commercial, die ik vermakelijk genoeg vond om hier te delen.. Zeer geestig op de short line. En dan die schitterende tagline op het einde. Dáár kunnen we qua long line wel een paar jaar mee vooruit :).

Een gedachte over “Schitterend op de long line: Break free. Eat broccoli.

  1. Van ‘long’ of ‘short’ gaan, anders dan in beleggingsstrategieen begrijp ik niets. Ik kom dan ook niet veel verder dan: “Wie lust er nog peultjes ?”

Geef een reactie

