kapper_gr

De godfather woont in Lombok

Om de zeven weken zie ik Erkan. Met een hartelijk en luid ‘Alles goed?’ word ik ontvangen als ik binnenkom in zijn zaak in het Utrechtse Lombok.
De deur staat open waardoor de met sigarettenrook bewalmde ruimte opklaart. ‘Espresso?’ vraagt Erkan. Dat weiger ik nooit.

De meeste aanwezigen zijn bekenden en komen hier om koffie te drinken en te praten. Er komt een man in een UPS-overall binnen, hij begroet iedereen met ‘salam’. Turks versta ik niet maar toch weet ik waar het over gaat. Net zoals bij de Turkse soap die vanuit de tv in de hoek de kamer inschalt.
Buiten voor de deur stopt een zwarte bolide. Een jonge Turkse man roept iets uit het raam en Erkan antwoordt.

Kapper aan het werk

De kappersstoel komt vrij, mijn kapper steekt nog een sigaretje op en dan mag ik. ‘Achter en opzij een beetje opscheren en bovenop wat langer,’ verzoek ik.
Een telefoon gaat en Erkan neemt op, het lijkt belangrijk, kort daarna klinkt zijn beltoon weer.
In de spiegel zie ik een man binnenkomen die veel weg heeft van de godfather. Hij blijft staan in het midden van de ruimte en iedereen luistert naar hem. Even is er hilariteit in de kapsalon. Dan gaat de man naast mij in de lege stoel zitten.

‘Ga je nog naar Turkije?’ vraag ik Erkan. ‘Ja! Net vlucht geboekt.’ Hij wijst naar zijn smartphone. ‘Voor weinig, wéinig! Zestig euro retour, ha!’
Een hulpje veegt achter ons op de vloer mijn haren bij elkaar. Tegen de muur in de vloer zit een merkwaardig klepje waar de haren in verdwijnen. Naast me zie ik dat de godfather op zijn tablet naar een buggy aan het zoeken is. Zijn witte leren schoenen steken onder de zwarte kapmantel uit.

‘Dank je!’ roep ik nadat Erkan de haren van mijn schouders heeft geveegd. Ik betaal tien euro, laat mijn strippenkaart stempelen en zeg gedag.
Als ik wegfiets zie ik om de hoek de zwarte BMW staan. De achterklep staat open, een jongen in een Besiktas-shirt tovert er een stuk of zes Turkse pizza’s uit.
Het is etenstijd voor Erkan.

(Afbeelding: loredanaena.blogspot.nl)

3 gedachtes over “De godfather woont in Lombok

Geef een reactie

