Looming: elastiekjesrage die niet door de beugel kan (column)

Tekst oorspronkelijk geschreven voor: http://azijnpissen.wordpress.com

Vroeger had ik een beugel. Bij die beugel hoorden elastiekjes. Als je die in had, kon je je bek nauwelijks meer open doen. Nu staan de vullingen mooi recht in mijn smoel, dus helemaal voor niets is het niet geweest, maar ik vond ze verschrikkelijk. Zo verschrikkelijk dat ik ze verdrongen had. Maar deze week kwamen ze weer terug in mijn leven. En wéér verknallen ze datzelfde leven.

Wist ik eindelijk wat grooming was, nu heet de nieuwste rage looming. Voor ik uitleg wat het is, eerst het volgende. Ik heb al sinds mijn kindertijd met beugel een moeizame relatie met rages. Stonden al je klasgenoten al weken te jojo’en of loloballen, kocht mijn moeder er pas eentje als de hele rage alweer op zijn eind liep. En dan net de verkeerde.

Goed, looming dus. Het fabriceren van armbandjes door met behulp van een haakje beugelelastiekjes in allerlei kleuren in elkaar te punniken. Het lijkt een leuk idee. Lijkt. Want hoe gaat zoiets? Mijn zoontje stortte zich direct op deze activiteit. Op Youtube vond hij zonder moeite een instructiereeks, keurig ingesproken door een moeder met veel te veel vrije tijd en een iPad. En een keurige RTL voice-over-stem, dat moet ik haar nageven. In een hemeltergend tempo doen haar handen voor hoe je zo’n bandje in elkaar prutst. Gaat helemaal nergens over, maar ondertussen loopt dat kreng wel binnen met 1.000.000 views per week.

Je snapt het al. De instructie lijkt gemakkelijk, de uitvoering valt tegen voor een zesjarige. En wie zit er een emmer tranen later met een haakje in zijn klauwen om de elastiekjesknoop om te vormen tot een armbandje? Juist, papa. Kostte me gisterenavond een uur waarin ik ook Breaking Bad had kunnen kijken. En toen mislukte het eindresultaat ook nog half. Kutrage. Ik vind hem niet door de beugel kunnen.

Een gedachte over “Looming: elastiekjesrage die niet door de beugel kan (column)

Geef een reactie

