Creativiteit is slim omgaan met intensiteit en extensiteit: neem een douche en krijg een idee

Ik heb een beetje moeite om een pakkend intro voor deze blogpost te verzinnen. Gek is dat niet, weet ik sinds vandaag. Ik sta namelijk niet te typen onder de douche. Uit  nieuw onderzoek volgens nu.nl namelijk de douche dé plek te zijn waar mensen nieuwe ideeën krijgen. In een N=4000 onderzoek, gehouden in 8 landen, geeft 40 % van de mensen aan vaak goede ideeën te krijgen terwijl het water klettert op head & shoulders.

Naast een herkenbaar is het ook een verklaarbaar fenomeen. We weten verrassend weinig van onze hersenen, maar het lijkt er wel sterk op dat ons onbewuste een stuk harder kan werken dan ons bewuste. Tot wel 200.000 keer zo snel volgens sommige bronnen. Ap Dijksterhuis schreef er met Het slimme onbewuste zelfs een heel boek over. Op het moment dat je een probleem van je afzet, een pauze neemt en je ontspant, staan de hersenen dus niet stil. Aangezien de douche zo’n beetje de enige plek in ons leven is waar we even bevrijd zijn van alle media (hoewel sommige mensen zelfs in de badkamer de radio aan hebben staan), is het een prima plek om een beetje ontspannen te mijmeren men het onbewuste zijn werk te laten doen.

De moraal van het verhaal is evident. Als je aan een oplossing of een uitdaging werkt en je komt er niet uit, leg het dan opzij. Creativiteit is niet een kwestie van harder werken, maar van slimmer omgaan met intensiteit en extensiteit. En de douche, da’s inderdaad een prima plek om te chillen. Zet maar aan!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s