Het geheim van design schuilt in fijne spullen, deel 2: Adidas Dragon

In een poging te achterhalen wat goed design is zetten we een aantal fijne spullen op een rij. Vandaag deel 2: Adidas Dragon Sneakers.

Het was even 34 jaar zoeken, maar toen kwam ik de allerbest gedesignede (zeg je dat zo? schrijf je dat zo?) sneakers ever tegen. Ik ben inmiddels toe aan – even tellen zwartwit, grijs, grijsrood, blauwwit, blauworanje, lichtblauwwit- mijn zesde paar. De Adidas Dragon is, zonder hier nou reclame te willen maken, kennelijk niet zo maar een schoen.

Sneakers zijn sowieso belangrijk. Na mijn activiteiten in de reclame was één van de belangrijkste instapvoorwaarden voor een nieuwe baan, naast leuke collega’s en een redelijk salaris uiteraard, de mogelijkheid om opnieuw dagelijks sneakers te kunnen dragen. Van gewone schoenen krijg ik namelijk altijd blaren, vandaar. En omdat het er kek uitziet natuurlijk. Sneakers houden je jong in het straatbeeld. 

Welnu, het is gelukt. Ik ben Hogeschooldocent in creativiteit, reclame en nog wat andere dingen. Hoewel dat ook met een pak aan blijkt te kunnen als ik om me heen kijk, kan het ook prima met gympies aan. Ik draag dus dagelijks mijn Adidas Dragons en trek ze ochtend na ochtend met veel plezier aan. Simpele lage schoen, frisse kleuren (je kunt ze ook zelf ontwerpen bij Adidas trouwens), drie strakke strepen, lichte materialen. Kan wel wat warmpjes worden bij heet weer, maar welke schoen wordt dat niet? Het zijn geen runners natuurlijk, maar er een stukje op hardlopen van het ene lokaal naar het andere is dan weer geen probleem. Wel plassen ontwijken, want waterdicht – ho maar. Belangrijk detail: een slanke doch stevige neus die nooit loslaat. 

Wat verraadt de Adidas Dragon over design behalve dan dat het een combinatie is tussen functionaliteit en schoonheid? Misschien dat die schoonheid vaak voortkomt uit een bepaalde eenvoud. Less is more, dat idee. Hoewel je zou kunnen stellen dat over smaak te twisten valt en je maar net van eenvoudige, strakke ontwerpen moet houden, ben ik toch van mening dat juist bij een zeer functioneel ontwerp een simpele vormgeving al snel die functionaliteit ten goede komt. Ik hou, kortom, van simpel en effectief. Zo ontstaat mooi. 

Een ander kenmerk is misschien wel dat goed design lang meegaat en een tijdloze component heeft. De Dragon is een sneaker uit de Adidas Originals serie en werd al in de jaren 70 van de vorige eeuw ontworpen.

En mijn nieuwste Dragons, die zien er dus zo uit:

3 gedachtes over “Het geheim van design schuilt in fijne spullen, deel 2: Adidas Dragon

Geef een reactie

