Restaurantactie AH: beetje gênant voor beide partijen.

Kassa’s in supermarkten zijn eigenlijk rare dingen. Elke keer weer verbaas ik me erover dat ik al mijn boodschappen uit de kar moet halen, ze er even later weer in moet leggen en dan weer 40 meter verderop ze er allemaal weer uit moet halen om ze in de auto te leggen. Dat moet toch handiger kunnen. Alsof dit al niet genoeg werk is, moet je bij de kassa naast fysieke ook nog eens geestelijke arbeid verrichten. Immers, je moet besluiten welke zegels je wel en welke je niet wilt. Na de standaardvraag “Spaart u koopzegels?” (beste antwoord: nee ik koop geen spaarzegels), volgt de vraag: “Doet u mee voor de dekbeddenset of de Italiaanse borden? Direct nee roepen is dan mijn eerste ingeving, maar dit lukt niet altijd. Dientengevolge spaarden wij de afgelopen weken voor gratis tweede driegangen maaltijden in regionale restaurants.

Ik vind dat geklungel met zegeltjes altijd knus ouderwets en achterhaald tegelijk. Hoe dan ook was deze AH-Iens spaarkaart met één zegeltje per tien euro aan boodschappen en slechts tien vol te plakken veldjes gevuld met welgeteld één rondje boodschappen op de zaterdagochtend. Het gratis vreten kon beginnen! Hoera! En kijk nu, zelfs het uitstekende restaurant SEC in Oisterwijk maakte deel uit van de selectie!

Reserveren bleek een peulenschil via de daartoe in het leven geroepen website. Tien herinneringsmailtjes later (u wordt om 19.00 uur verwacht!) stonden wij op een woensdagavond om 19.10 uur bij SEC, waar wij goede herinneringen aan hebben.

Op weg naar het restaurant voelde ik mij door de spaarkaart in mijn binnenzak opeens een sneue burger. Is het niet wat treurig om zo voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten? Was dit niet meer voor pauperachtigen die ook de moeite nemen om de aanbiedingenkrantjes van diverse supermarkten naast elkaar leggen en hun weekmenu op de uitkomst afstemmen?

“Wij hebben gereserveerd om 19.00 uur”, zei ik bij binnenkomst op normale toon tegen de serveerster. Om er zachtjes aan toe te voegen: “Via de Iens actie”. Klonk wel lullig, maar toch beter dan Albert Heijn actie. De serveerster knikte begrijpend. We kregen een plekje op een hoekje van het terras. Als sneue spaarkaarthouder vraag je je dan toch af: is dit het minste plekje, gereserveerd voor gierige types die in het mondaine Oisterwijk de moeite nemen om wat zegeltjes op een kaart te plakken?

Een tweede ongemakkelijke moment: de serveerster kwam aan onze tafel de spelregels uitleggen van de actie. Dit menu wel, dat gerecht niet of met bijbetaling. Fijn, nu wist iedereen in onze omgeving die de moeite nam even mee te luisteren dat wij een Dagobert Duck mentaliteit hebben!

Aan het einde van het – overigens prima – diner volgde een volgend ongemakkelijk moment. Nu was het waarschijnlijk de serveerster die zich sneu voelde omdat ze ons om onze spaarkaart moest vragen. Dit om de korting daadwerkelijk te kunnen verstrekken. Een zogenaamd hoogstaand restaurant dat de toko alleen vol krijgt door mee te doen aan supermarkt spaaracties van twijfelachtig allooi. Pijnlijk. Ik toverde de kaart uit mijn zak en wisselde die uit, samen met een blik van verstandhouding. Ik geloof dat we elkaars gevoelens begrepen.

Zeker, zo’n actie van Albert Heijn levert je een boel korting op. Maar het is wel een beetje gênant voor beide partijen.

3 gedachtes over “Restaurantactie AH: beetje gênant voor beide partijen.

  1. Ik vind het helemaal niet sneu….
    Ik voel me ook geen dagobert duck….integendeel zelfs. Het geeft me een goed gevoel dat ik ook eens gewoon met vrienden kan gaan eten in een restaurant voor de helft van het geld……
    En volgende maand dat nog eens kan doen….
    Heerlijk toch voor mensen zoals ik die niet steeds de middelen hebben om uit eten te gaan. …
    Ik vind het de beste actie ooit

  2. Vanavond gereserveerd bij de japanner wij dachten we bestellen 5 menu,s aan de plaat, we betalen voor 3 personen.en de uiteindelijke rekening delen we door 5, niks bleek minder waar we kwamen aan een 5 persoons tafeltje te zitten kregen een soort amuse een voorgerrecht bestaande uit 5 hapjes waarvan wij nog dachten nounou het was heerlijk, toen het hoofdgerecht 7 stukjes ossehaas en daarna een dessert 1 bolletje ijs met een kwakje kuikensnot,,,ondertussen een paar biertjes en wijntjes de totale rekening was 151.00…….echt waardeloos veel te weinig, uiteinelijk naar de febo voor een of twee kroketjes,,,,,,dit mag toch niet he,,,, wij dachten een avondvullend programma,,,,,stonden om half 9 buiten,

Geef een reactie

